Friday, July 07, 2017

Va-he-aeg


Ürtidega poster kingitusena Kukupesalt. Mul tekkis ainult üks küsimus - kuidas Miiu teadis seda meile disainida? 😲😍


Sloveenia koolisüsteem on igati tore - läbi talve on vaheaegu rohkem, mis tähendab, et suvel ei traumeerita lapsevanemaid sellega, et nende põnnid korraga pikaks ajaks koju saadetakse. Olgem ausad, lapsed on toredad, aga pidevalt ninapidi koos olla pole kellelegi tervislik. 

Meil on lihtne - suuremaid lapsi vanuses 7-11 on kolm ja minu vaev kogu tegevuses on neid toita, kanda hoolt, et nad kuumuses piisavalt vett jooksid ja kupatada õhtul magama. Lastel on omavahel piisavalt mänge, lugemist, ristsõnade lahendamist, käelisi tegevusi ja aktiivsemat liikumist, mis on minu jaoks ideaalne - pisipoja on vastupidiselt tähelepanumagnet ja mul oleks raske kõiki piisavalt lõbustada. 

Tüdrukud on sellises vanuses, et neile on üha rohkem võimalik kindel olla ja anda teatud kodutöid. Ma ei arva suurt midagi sellest, kui lapsevanemad edastavad kraamimised ja lapsehoidmised järglastele - olgem ausad, lapsed saavad töötada terve elu. Puhata ja mängida ainult lapsepõlves. Samas, et nad iseseisvasse ellu minnes ning kasvõi siis, kui meid kodus pole, šokki ei saaks, anname neile siiski mõned lihtsamad toimetused. Annekale tolmu pühkimine ja prügi väljaviimine ning Netile tolmuimejaga terve maja põrandate puhastamise. 

Lisaks saavad nad kuni pool tundi päevas väikese vennaga mängida ja üksteisele laulujuppi joriseda, häälitseda (jaa, suured muutuvad samamoodi beebiks!), puuklotse õigesse avasse susata, pulga otsa torni laduda. Teinekord, kui ma meelde tuletan, siis räägivad nad koos eesti keelt ja õpetavad vennalegi.



Soolaleiva kingituseks saadud Smegi röster on peale vahvlimasina meie pere laste suur lemmik💛

Minu jaoks on suve parimaid osasid söök. Värske, külm, lihtsalt valmistatav. Tähendab, mis  valmistamisest ma räägin, kui löön noa arbuusi. Või pesen järjekordset nektariini. Või lõikan värske kartuli sektoriteks, segan õli ja ürtidega ning viskan ahju. Lapsed võiksid lõpmatuseni jäätisest elatuda ja, mis seal salata - suvisel hooajal hävitame jäätist kordades rohkem. Võibolla oleksid lood vastupidised kui elaksime Eestis, aga Sloveenias pole mõtet ahju tööle pannes õhutemperatuuri tõsta (kui see on niigi 30 varjus!).

Sügis on mu lemmik aastaaeg ja kõik need põnevad uued algused, mis kaasnevad septembriga, kuid siiski suve vastu ei saa. Eriti kui kodus on kaks koolilast, mis tähendab, et kodutöid ja koosolekuid ja kirju õpetajatelt ja kõike muud sarnast on kahekordselt. Poja sünniga näis mõlema tüdruku järgi näpuga ajamine teinekord füüsiliselt võimatu ja paaril korral magasime olulised üritused maha. Samas usun, et me kindlasti pole kõige lohakamad vanemad* ja ehk lohakas polegi parim sõna. Organiseeritus ehk selle puudumine pigem? Ütleme nii, et 2016/2017 kooliaasta oli meile kõigile paras pähkel ja uus kogemus. 2017 peab tulema parem. Vähemalt kogemusi on meil kõrvadest kõrgemalt!

* need vanemad, kes ei eemaldanud laste juustest täisid isegi peale sajandat meeldetuletust ja varsti saavad sotsiaaltöötaja ukse taha😀


Minu jaoks tuli suure üllatusena see, et Sloveenias enamasti keedetakse vett pliidil, aga meie köök küll ilma korraliku keedukannuta hakkama ei saa😀 Pastellsinine Smegi kann on pärit nende 50ndate stiilis sarjast ja hammas ihub ka sama värvi köögikombaini suunas (käsimiksriga annab hästi tunda, kuidas ühte kätepaari oleks juurde vaja)

Ma ei oska hetkel kuupäeva paika panna, kuid vähemalt enne septembri algust, peab valmis saama tüdrukutetoa remont. Kevadel ostsime juurde paar olulist mööblieset nagu narivoodi ja kummut ning ideaalis on tuppa vaja kahele jütsile mõeldud suurem koolilaud. Mööbliga tegelikult nii palju muret polegi kui remondiga, mille üle otsustamisel meil on mõned ebakõlad, aga loodetavasti saame kambaga kokkuleppele ja varsti on asjapulgad seinu kõpitsemas. 

Lapsed on meeletult elevil meie Eesti reisit ja Neti tõmbab igal hommikul kalendrist ühe päeva maha.  Huvitav, kas ma peaksin sama tegema? Nii 26 päeva veel ja me saame üle pika aja neist mõneks ajaks lahti. Vabaduuus!

Olin jõudnud unustada, mis tähendab hommikul kaua magamine ja, kuigi jätkuvalt pole mul õrna aimugi, miks keegi üldse magab kauem kui 6 (kade), siis meie lastel on tõepoolest ideaalne vaheaeg. Põõnatakse kella 10-ni ja teinekord ka 12-ni. Isegi varbaotsa kõditav kärbes ei sega piisavalt ja mõnuletakse kuni keskpäevane päike jõuab lasteni ja kuumuse tõttu tuleb kargud alla vedada. Lapsepõlv!💛




6 Responses to “Va-he-aeg”

  1. Kas ma saan õigesti aru, et tüdrukud räägivad siis omavahel juba pigem sloveenia keelt?

    Koolisüsteemist veel selline küsimus, et kui kiiresti tüdrukud kohalikus keeles suhtlema ja õppima hakkasid? Kas neil on tulnud sisse ka aktsenti või tunned sa, et keelde on tekkinud konarusi? Kas sa teed ka midagi teisiti, et eesti keel ei ununeks (raamatud, filmid jne)?

    See keeleteema tundub nii huvitav, aga seda sa eriti jaganud ei ole :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niipea kui noorem tütar läks lasteaeda, siis hakkas rohkem sloveeni keelt rääkima, mille tulemusena vestlevad õed omavahel rohkem kohalikku keelt. Vanem tütar on tegelikult hästi tubli ja tal mäletab eesti keelt kenasti (väikeste vigadega) ja nad mõlemad aegajalt loevad ja kirjutavad emakeeles. Kindlasti nende grammatika pole kunagi nii hea kui põlisel eestlasel, aga ma usun, et kui peaksime Eestis elama, siis nad sulanduksid kiiresti. Lisaks vaatame eestikeelseid filme ja multikaid (Supilinna salaselts on lemmik!). Raamatuid on palju eestikeelseid, aga raamatutega on see lugu, et neid ei armasta keegi lugeda! Veits õnnetud oleme, aga samas nad ei istu ka nina tahvlis või telefonis, vaid pigem mängivad koos Igori õega või kahekesi.

      Keeleteema on huvitav küll ja pojaga saab näha, kuidas läheb. :) Tuttava pere pealt olen näinud kahjuks seda, et kui tuleb lasteaed/kool (ja pole varem Eestis elanud), siis lausa ei taheta emakeeles rääkida.

      Delete
  2. Minumeelest muudeti Eestis ka nüüd vaheajad ringi nii, et kooliveerandid oleks ühepikkused. Kuigi suvevaheaeg on meil siiski õnneks pikk edasi :)
    Ja kuigi mõnes mõttes ei ole tore kui lasteaed on 4 nädalat kollektiivpuhkusel siis tegelikult kuluvad need puhkusenädalad ka lasteaialapsele hädasti ära. Lihtsalt enda puhkuseid tuleb klapitada. Ja mulle meeldib see, et minu töökohas on sel aastal 2 nädalat kollektiivpuhkust. Sattus kenasti lasteaiapuhkusega samale ajale ning rõõm on puhata nii, et pärast ei pea kellegi teise puhkust asendama :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muidugi on tore! Lapsed samamoodi heameelega magavad sajani ja võtavad vabalt. :D

      Mul on hea meel, et teil puhkused kenasti klappisid. :)

      Delete
  3. Esimene ilus poster, mida siiani olen näinud :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh. :D Mulle on sümpaatsed entsüklopeedialaadsed postrid ja meil on lisaks ürtide postrile seinas ka mardikate oma, mida lapsed heameelega uudistavad ja viivad tuttavaid putukaid kokku. :)

      Delete