Saturday, June 04, 2016

Neti ja fokusseerimine

Mul oli pildistamata kahe päeva tagune teema* ning täna hommikul otsustasin kasutada ära seda, et lapsed, mu vaesed fotograafiahuvi ohvrid, on kodus. Igatahes teemaks oli "portree" ja, kui ma rõdul hommikukohvi nautides vaatasin Netit, enda vanemat tütart, siis umbes sajandant või ka mustmiljonit korda vaimustusin ta silmadest ja neid katvatest ripsmetest - you lucky girl, ma ei saa sellises mõõtmed ripsmeid isegi peale kümmet kihti ripsmetušši. 

* me alustasime juunikuus 30 päeva väljakutsega, mis tähendab, et iga päev on uus teema, mille järgi pilt teha. Meil on selline soe ja mõnus grupp, millega saab iga kell liituda SIIN.

Pakun, et teatud lähenemine objektile, tuli mul blogimisega. Nimelt väga popp oli teha pilt võimalikult väikese avanumbriga. Näiteks fikseeritud objektiivide puhul on see f/1.8. Mis tähendab, et kaamera teeb pilti, kui objektiivi ava on võimalikult suur (jajaa, fotograafia on nagu matemaatika, kus numbrid on tegeliku olukorraga ümberpööratud suhtes).

Suur ava ehk väike avanumber tähendab seda, et fookus on pandud ühele väga väikesele alale ja taust ning kõik muu, mis pole fokusseeritud jääb uduseks. Mida väiksem avanumber, seda udusem taust. 

Olin kõvasti kinni sellise pildistamisstiilis ning tegin enamik portreesid just väikese avanumbriga. Kui jätta kõrvale pildi kunstiline pool ja kogu see värk, mis puudutab erinevaid maitseid ja stiile, siis tegelikult pole suur ava alati parim valik. Pildistamisel näib kõik kena, kuid hiljem arvutis töid vaadates võib tabada shokk, kui halvasti on saavutatud soovitud eesmärk.

Halbade tagajärgede najal jõudsin juba mõelda, et mure on minu kehvades oskustes, kuid tegelikult oligi nipp peidus seal, et ma oleksin pidanud katsetama erinevate ava suurustega. Mitte ainult portreefotode puhul, vaid ka näiteks toidupildid ja kosmeetika-ilutooted*. Tihti annab juba pisut suurem avanumber paremini fokusseeritud ala, mis väikese numbri puhul jääb liiga.. väikeseks!

*minu isiklik eelistus on seal, et ma näen tervenisti toote nime, numbrit vms.

Lasen nüüd piltidel rääkida edasi.


Üleval f/8 ja all f/2. Alati pole vaja valikuks võtta, kas võimalikult väike või võimalikult suur avanumber. Kahe ja kaheksa vahele mahub veel hunnik numbreid ja enda lemmiku leidmine peitub katsetamises.

Pilt on tehtud ava number f/3.5 juures ja näete, kuidas fokusseeritud on enamik osa näost ja objekti tagune on piisavalt udune.

Sel pildil (f/2) õnnestus edukalt fokusseerida ripsmetel ja mitte kõrvalistel objektide, mis viib kogu tähelepanu just õigesse punkti.

Valides suurima ava ehk väikseima numbri võib juhtuda ka see, et ei taba õiget objekti ning kuigi pilt on kunstiliselt ilus, pole fokusseeritud see paik, mida sooviti. Pildil jäi fookus juustele, mitte ripsmetele.

Kokkuvõttes langeb kogu moos maitse ja stiilieelistusele, kuid loodan, et sain teile olla abiks selle õige leidmisel. Muud ma ei oska soovida, kui te harjutaksite erinevate objektidega ning, kui praktiline pool on käpas, näete, kui mõnusaks muutub pilditamine ja rahulolu, mis saabub hiljem tööde ülevaatamisel. 

Jaanika




One Response to “Neti ja fokusseerimine”