Wednesday, May 04, 2016

Tervisekindlustus Sloveenia moodi

Mina ja lapsed tundsime ennast koos eesti kindlustusega üsna kindlustatult, kuni tekkis vajadus saada enda perearst. Sama targalt, kui meile perearsti keskuses adjöö öeldi, saadeti vanem tütar ka hambaarsti juurest koju. Tagasi võite ikka tulla, aga paluks koos sloveenia kindlustusega. See oli kindel märk, et kindlustus tuleb kiiremas korras vahetada. 

Ma olin mõnda aega üsna segaduses kohalikust kindlustamise süsteemist. Mismõttes mu täisealine peika on kindlustatud läbi ta ema? Miks ta tudengist vend peab kindlustusele juurde maksma? Miks ma saan ravimiretseptiga apteegist tasuta tabletid? 

Vahepeal jõudis merre rohkelt vett voolata ja mina süsteemiga lähemalt tutvuda. Here we go!

Sloveenia lapsed on kindlustatud läbi ühe töötava vanema ning sel moel saavad nad olla 100% kindlustatud kuni õpivad või saavad 26-aastaseks (samal ajal siiski õppides). Kogu see aeg on nende kindlustusprotsent 100, mis tähendab, et mõningate eranditega on neile kõik tasuta. Kaasaarvatud retseptiravimid ja (Eestis nii kurvalt toetusteta) hambaravi. 

Kui õppiv noor on saanud 26-aastaseks, on tal edaspidi ainult baaskindlustus. Baaskindlustusega tuleb endal maksta retseptiravimite eest ja lisaks on teatud teenused kas osaliselt või tervenisti tasulised. Täiskindlustuse saab osta juurde läbi kindlustusfirma ja selle hinnaks on umbes 30-50 € kuus.

Peale kooli lõpetamist pole võimalik saada kindlustust läbi vanema. Tuleb minna tööle või teha kohalikku omavalitsusse avaldus tasuta baaskindlustuseks. Jällegi - täiskindlustuse saamiseks tuleb selleks juurde maksta.

Sloveenias on tore abielluda - oled kohe sammuke rohkem pärismaalane kui ülejäänud immigrandid. Peale abiellumist saatis Igor vastavad paberid (ka väljavõtte eesti kindlustuse lõppemisest) vastavasse asutusse ja minul oli läbi tema töökoha baaskindlustus. Töökohast saab nii töötaja ise kui ka abikaasa ainult baaskindlustuse ja ülejäänud 30% saamiseks tuleb osta lisakindlustus. 

Täna oli mul haiglas arsti ja ämmaemandaga kohtumine - kuulasime südamelööke, vaatasime mu kaalunumbri üle (huhh, +1,9 kg), mõõtsime vererõhku ja rääkisime kõigest, mis puudutab rasedust. Günekoloog kirjutas mulle paar retseptiravimit, mis on nüüd kõik kenasti mu sloveenia haigekassakaardil. Hiljem läksin apteeki, ulatasin kaardi, sain vastu paberkotis ravimid ning jalutasin maksmata välja. Jätkuvalt tohutult harjumatu mu jaoks. :D Küsiks siis vähemalt mõned eurodki!

Lugesin suure rõõmuga e-lehest Ossinovski ettepanekust, mis puudutab hambaravi hüvitise taastamist Eestis. Ma ei taha enam mõeldagi, miks ja mille arvelt hüvitis üldse kaotati, aga loodan väga, et see tuleb tagasi ja veel võimsamalt kui varem. 

Sloveenias on täiskindlustusega võimalik saada tasuta hambaravi, mille kättesaadavus on küll sama lihtne nagu ükskõik millise eriala arstile aja saamisega - tuleb oodata kuid. Igal hambaarstil on hommikuti nö "valuajad", kuhu minna hädaolukorras. Samas hambaraviga on ju see lugu, et kui kiiresti jaole saada, siis lootus pääseda valuvaba hambaga on suurem. Seega olukord on pisut nokk kinni, saba lahti, aga kindlasti rohkem lootustandev kui Eestis.

Kusjuures mina lähen homme hommikul hambaarstile. Eraarstile. Kahjuks mu hambad on liiga nõrgad, et oodata paar kuud ja tahan kiiresti probleemiga ühele poole saada. Erakas pean maksma 100%.

Enne, kui hakkasin seda postitust kirjutama, uurisin Igorilt selle kohta, kas rasedad saavad tasuta tervisekindlustuse nagu Eestis. Mu jutt kõlas umbes "aga meil Eestis ja bla bla bla". :) Ja vastus oli selline, et Sloveenia pole Eesti* ja siin peavad rasedad muretsema ise enda kindlustuse eest. 

* minu ideaalne riik oleks Slovestonia, mis asub siin, kus on Sloveenia, inimesed oleksid segatud sloveenlastest ja eestlastest (mu günekoloog rääkis, et 99% sloveenlastest abiellub kohalike külakaaslastega ja toimub kerge inbreeding ja geenide nõrgenemine), söögid oleksid Eesti moodi ja valitsuses oleks.. oh, crap - mul pole õrna aimugi kes. :)

Jaanika




Leave a Reply