Wednesday, May 25, 2016

Mida sööte, lapsed?

See nädal on meie pere lastel üsna reiside rohke ja juba homme on mul võimalus noorema tütrega minna lasteaia ekskursioonile. Kui ma esimest korda sellest kuulsin oli mul üsna meh-tunne. Kas rõõmustada, et saan terve päeva veeta pisitütrega või rõõmustada veel rohkem, et saan terve päeva veeta enda pisitütre JA 20 ülejäänud lapsega. Ja laste vanematega. Ütleme nii, et otsustamisel tuli tihe rebimine ja napilt võitis "jee, me läheme reisile". :D

Reis tuleb omamoodi huvitav, sest külastame paiku, kus ma pole varem käinud (kui jätta välja lühem peatus lennujaamas). Alustame kell 7.30 kahetunnist bussisõitu Ljubljana lennuväljakule, kus Sloveeniale tüüpiliselt saame esimese söögipausi teha juba mõned tunnid peale starti. Mis siis, et laste söögimärsid avatakse hiljemalt 100 m lasteaiast. Nagu ikka.

Edasi on plaan sõita kodust veelgi kaugemale kuni Austria piirini. Külastame Kekeci maad (loe: kekets), kus saame matkata ja lõunapausi teha. Kindlasti on veel seal mingeid atraktsioone, aga hetkel ei meenu.

Uurisin Igorilt, misasi-kesasi see Kekec üldse on ja tema jutu järgi on tegemist sloveenia James Bondiga. Rohkem ma ei tahtnud teada ja eks homme ole näha, mis asjapulk see Kekec oli. Üritage nüüd põnevusest vahepeal mitte ära kooleda!

Tulen tagasi söögi juurde. Kuna me ei lähe otseselt kuhugi söögikohta, tuleb kõigil oma lõunasöök ja snäkid kaasa pakkida. No mida ikka lõunasöögiks valmistada, kui võileibu. Tütrele ostsin võiseid croissante, sest miskipärast ei meeldi mu lastele absoluutselt tumedamad terasaiad - isegi mitte kuklid. See-eest mina ainult teradega, kindlasti mitte valget saia ainult sööksingi. Leib oleks muidugi veel parem, aga seda hella teemat ma ei puuduta.

Võikude vahele ostsin salaamit ja juustu ning maailma parimat määret kajmakit. Kui te satute ükskõik millisesse balkani mõjutustega riiki, siis proovige kajmakit, mida saab osta tavapoest või süüa restoranis. Poest leiab seda enamasti piimatoodete külmletist, kuid olen näinud ka lihaletis serbia rahvusroa cevapčičite kõrval - kajmakit süüakse ka lihaga. Peale selle, et kajmak on üks must-try balkani söök, on see minu arvates ülihea kombo juustust ja võist. Määrid ühe mõnusa paksema kihi saiale ja ongi täitsa juustuvõiku valmis. 

Tavaliselt söön ma võileibu koos rohelisega ning reisiks pakin kaasa kirsstomateid. Seda söövad kõik mu lapsed heameelega ja on mugav ampsata. 

Tegelikult ma tean, et ekskursioonidel on paljudel lastel pakitud igasugust rämpstoitu kaasa. Ma ei hakanud krõpse ostma, kuid samas võtsin meile ühe paki teraküpsiseid ja vegan kummikomme (mitte, et koostisosad oleksid teab, mis tervislikud). Rämpsu tasakaalustamiseks lõikan karpi banaani ja viilutan õunalaaste. Lisaks on meil veel mustikaid (-50% allahindlusega ehk 50 senti karp :D) ja kuivatatud aprikoose. 

Mis puudutab toitumisse Sloveenias, siis pean kahjuks mainima, et siin on võrreldes Eestiga üsna kogukad lapsed. Mul on tunne, et paljudel vanematel on vanavanema mentaliteet, mis tähendab, et igal võimalusel tuleb pakkuda lapsele süüa. Minu jaoks oli üsna veider see, kui suuremal tütrel olid ujumistunnid väljaspool kooli ja paljudele lastele pakiti kaasa krõpse ja komme. Põhimõtteliselt nad olid koolist eemal just nii kaua, et läksid peale hommikusööki ja naasesid lõunasöögiks. Mina pakkisin lapsele pudeli vett ja õuna või banaani. Eks ta pärast uuris, kas ma ostaksin tallegi midagi paremat. :D

Olen ennegi öelnud, et ma pole täielikult kommi-krõpsu vastane, kuid pakkuda sellist kraami lastele, kes lähevad trenni? :( Ma kardan, et parim viis rasvumiseni ongi see, kui lastele ei anta võimalust tunda tühja kõhtu ja tekib harjumus pidevalt süüa. Ja, kui pakkuda, siis mida.. uus teema uueks päevaks. :)

Igatahes mina olen praegu juba rohkem põnevil kui hommikul. Arvatavasti laen kaamera aku ja tühjendan mälukaardi, sest Sloveenias on kaunis loodus igal nurgal. 

Millist sööki teie lapsed koolireisidele kaasa võtavad? Ja eriti huvitab mind, kui palju on teil võimalik mõjutada lapse toitumist - just koolilaste puhul.

Jaanika




6 Responses to “Mida sööte, lapsed?”

  1. Mul küll endal lapsi pole, aga Rumeenias elades ikka poole silmaga jälgin, mida seal lastele näksimiseks antakse ja kahjuks võidutsevad sealgi krõpsud ja sellised pretzeli (mis see eesti keeles on, hetkel ei meenu) moodi asjad, mida covrigiks nimetatakse. Lapsed ise ilmselgelt õnnetud ei ole :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma nüüd tahaks enda hamba all tunda Rumeenia pretzeleid. :D

      Delete
  2. Tavaliselt võileiva (salatileht, juust, sink, kurk/tomat. Lisaks mingi puuvilja ja joogiks vesi. Asume Soomes ja igasugune rämps on keelatud kaasa võtta, va siis kui just pole kommipäev, mida neil on 2-3 aastas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulle täitsa meeldib see mõte, et keelatakse ebatervislik toit. Siin näiteks ei tohi sünnipäevaks viia torti, küll aga võib võtta krõpse..

      Delete
  3. Mul käivad nad ka ekskursioonidel võikudega... st kaerakaku vahel on salatileht ja juust vms.. lisaks olen pistud kotti pakikese, kus on max 5 peenikest suitsuvorstikest, mida sigariteks kutsutakse ning mida on hää näpu vahelt ampsata. Kui on teada ka lõkke tegemine, siis läheb kotti lasteaiarühmatäis vinkusid :D
    Magusast kraamist pakin kotinurka banaani ja müslibatoone.

    Siin Tartu,
    Piret

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sinu sigarijutu peale meenus mulle kord, kui Igor tõi kohalikust poest sigaretikujulised ja paberiga nätsukommid (pakk oli ka nagu suitsupakk), mida puhudes tuli otsast tuhksuhkrut. Nagu what a hell. :D Enam pole neid poes näinud, ju siis läksid hästi kaubaks. :D

      Delete