Wednesday, May 11, 2016

1:0 kasside kasuks

Ma pole päris kindel miks, kuid aias toimetamine on suutnud pugeda mu südamesse. Eelmisel aastal kasvastasime lastega mõned tomatitaimed, millele järgnes neist osade suretamine ning seejärel andsin kogu töö uhkelt ämmale üle. Saa ise edasi hakkama, mina olen enda panuse andnud. Eks ma ikka vahel sattusin ka meie aiamaale, kui oli vaja vilju korjata. Ülejäänud töö polnud minu rida ja ma ei tundnud igatsust selle puudumise üle.

Mainin ära, et ma pole kunagi tundnud aiamaaga mingit sidet. Üleüldse igasugune maaelu seostub mulle aiatekil päikesevõtu, raamatute lugemise, söömise ja niisama laisklemisega. Mul on pidevalt see lugu, et kui satun päikese kätte, mitte just kõige liikuvamasse asendisse, siis esimesena tekib mul uni. 

Sel aastal tekkis mul võimalus kujundada päris enda aed. Esimesena võtsin kätte majaesise, kus on romantiline kivimüür koos muru ja erinevate lillede kompositsiooniga. Veidi lohakas ja väljakasvanud, aga omamoodi armas. 

Alustasin äärest pihta, mis tähendas ühe suurema põõsa trimmimist, mis omakorda tähendas lõpuks selle põõsa eemaldamist. Sai rohkem valgust ja ruumi. Sinna murulapile, kuhu põõsas oli jõudnud okstega ronida, polnud suurt midagi peale umbrohu ja võrsete kasvanud. Sattusin kenasti hoogu ja tegin kogu platsi puhtaks, mõttega sinna lilli istutada. Mõttele lisandus veelgi häid mõtteid nagu näiteks kasvatada seal maasikaid. Astud aga kohvitass käes uksest välja ja nopid kastemärju maasikaid. 

Pistsin mulda freesia sibulad ning hiljem ka kohalikust aiapoest soetatud erinevad maasikataimed. Leidsin garaažist valgeid kive ning sättisin need aialapile, et silmal oleks ilus. Ilu nautimist jätkus nii kauaks kuni minu kõblatud ja värske mullaga kaetud aiamaa avastasid kassid. 

Ma ei olnud varem süvenenud sellesse, kuhu käivad õuekassid "kastil". Tehes ringi ümber selle maja, kus me praegu elame, märkasin, et kõikjal, kus vähegi on võimalik auk kaevata, sinna nad lähevad. Näiteks "jummala hää" koht on garaažiesine, kus on kõva kruusa-liiva segu. Ja kahe seinavahelisele alale, kus on põõsad ja lilled - samuti päris mõnna. Lisaks ämma maakividega ümbritsetud lillepeenar, mis on eriliselt pehme värske mullaga. 

Kui ma midagi Eestist igatsen, siis selleks on aiad majade ümber - tõesõnaga, aedu pole siin kellelgi! Pole midagi teha, kui meie hoovist on saanud ühiskasutatav käimla, kuhu võib iga Pontu ja Miisu tulla ennast kergendama. Mõnikord on meile isegi naabri kukk külla sattunud, ajades suled puhvi ja üritades võrgutada aedikus kanu. Lisaks meeldib osadele lastele rattaga meie aiast läbi sõita, aga see on juba hoopis teine teema. 

Räägin parem, kuidas üritasin vältida värske peenra täis shitutamist. 

Onu Google pakkus välja, et kassidele kohe üdse ei meeldi tsitruliste lõhnad ning pannes neid aeda, on võimalik peletada kasse. Hakkisin rõõmsalt sidruneid ning kraamisin kapist pisikese pudeli naturaalset aplesiniõli. Lõhnadega "hirmutamisest" selgus nii palju, et kassid olid väga õnnelikud uue ja luksuslikult parfürmeeritud peldiku üle ning iga urineering oli kui made in heaven. Vähemalt seda lugesin välja kõikidest junnihunnikutest ja kusearoomist, mis võttis lausa silmad märjaks.

Minus kasvas viha. Läksin varahommikul üksinda metsa, korjasin kotitäie nõelteravaid kastanikoori (mitte hobukastan, vaid söödav kastan) ning ladusin need üle peenra. See oli aeg, mil olin 100% kindel enda võidus ning istutasin peenrale ka maasikad - maasikate ümber panin eriti hoolsalt valusaid koori.

Tulemus - peenramaa ei muutunud karvavõrdki vähem ahvatlevamaks kui see varem oli!

Peale seda, kui olin kaotanud lahingu, milles tundsin ennast kindla võitjana, andsin alla. Kaevasin peenralt freesia sibulad ning istutasin maasikad pottidesse. Noppisin kõik kastani koored, saades mõned nõelad endale nii sõrmedesse kui ka küüne alla ning Igori abiga katsime aianurga plaatidega.

Nüüd tean, et minu hoolikalt valmistatud peenra suurimaks probleemiks oli see, et ta oli kohe tee ääres ja meeletult ahvatlev igale neljakäpalisele. Kahjuks pean tõdema, et terves meie aias käivad tšillimas, söömas ja magas mitmete naabrite kassid ning olukord on üsna käest - meil pole karvaste külastajate vastu võimalik ette võtta midagi, mis otseselt ei kahjustaks neid. 

Sel nädalavahetusel võtsime korraks plaadid maha. Esiteks olid sinna alla tekkinud suur sipelga kuningriik ning peale selle tahtsin proovida varianti lasta mullal päikese käes kuivada, lootuses, et see on kassidele vähem atraktiivsem. Lõikasime isegi ühe põõsa väiksemaks, et rohkem päikest oleks. Vähem, kui tunnike peale plaatide eemaldamist, oli sinna tekkinud pissiaugud ning samal ajal, kui me plaate tagasi kandsime, istus peenral üks võõras hall kass ja tühjendas põit.

Võin vihjena öelda, et peenar on taaskord plaadistatud.

Edasi ma ei hästi ei oska. Kuidagi nukker on olukord. Aeda me veel ehitada ei saaks ning kui tuleb koer, siis ilmselgelt tubane sõber. Muidu kogu lugu kokku võttes, võin öelda, et olen edaspidi 100% toakasside pooldaja. Vastuargumendid puuduvad.



Positiivse noodina lisan, et maasikad kasvad ka potis imeliselt hästi ning osadel taimedel on juba rohelised viljad küljes. Maasikale, aeee, maasikale! :)

Jaanika




12 Responses to “1:0 kasside kasuks”

  1. Huvitav situatsioon, pole varem kuulnudki! Või noh...et kassid hea meelega mulda kaevavad ja sinna peale pissivad küll. Mu enda kassid armastasid seda teha näiteks lillepotiga. Küll aga on meil naabruskonnas palju kasse, kes elavad küll toas aga käivad õues ning ometigi pole kellegil sellist situatsiooni tekkinud. Et võõrad kassid käiksid aias häda tegemas. Võib olla tõesti aia olemasolu on niivõrd määrav? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me arutasime Igoriga ja hetkel oleme seisukohal, et kuna territoorimil pole loomade jaoks ühte valitsejat, siis ongi meie hoovist selline ühiskasutatav paik saanud. Varem oli neil aastaid üks hiiglaslik isane kass ja nii naljalt ei tulnud siia keegi. Aga jah, aed oleks tore.. elektriaed muahaha. :P

      Delete
  2. meie kinnistu on kõigist neljast küljest aiaga ümbritsetud, aga see ei takista kasse. ikka leidub neid, kellel on vaja öösel mu kattelooride peal töllerdamas käia. varasematel aastatel on õnnestunud mõned sellised aiavoolikust märjaks kasta, eks näis, mis sel aastal toimuma hakkab. igatahes mõistan su pahameelt 100% ja tunnen ise sama kõigi nõmedate kassiomanike vastu, kel puudub mõistus ja loomapidamise eeskirjadest arusaamise oskus. ühe naabriga võiks ju sel teemal isegi vestelda, aga no mis sa teed, kui nad sõnagi eesti keeltki ei oska?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kui sul on võimalus kellegagi vestelda, siis vähemalt proovi. On siis tegemist venekeelsete naabritega? Ma võin siin naabri juurde minna, siis ajaks neid healjuhul naerma, sest kasse ei peeta otseselt kellegi omandiks. Antakse süüa ja jooksevad külavahet.

      Delete
  3. minu kassile meeldib värskelt kaevatud muld... seda on ju parem peale kraapida kui kõva kamarat. nii et kasside jaoks pead tegema mingi muu peenra ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Värske muld on tõesti väga ahvatlev. Kuigi mulle tundub, et siin läheb neil ka kruus loosiks. :)

      Delete
  4. Õnneks on avamaapeenardele alternatiiviks olemas ka rõdukastid ja peenrakastid ja püramiidpeenrad. Mingi selline mahutab ju maasikaid ka parasjagu http://www.meid.in/tooted/ Vast need kassid nii akrobaadid ka pole, et igale pinnale hädale ronida :)

    ReplyDelete
  5. Võiksid veel oma aiast pilte teha:) Saime ka just majaomanikest ja kuigi eelmine omanik oli aia eest kenasti hoolt kandnud, siis tuleb siiski palju tööd seal teha ja tore oleks inspiratsiooni ka teistelt saada:)

    Kas plaanite perega suvel ka Eestisse reisida?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma võin mõnest ilusamast kohast pilti teha, aga see peenar, kuhu ma tahtsin lilleaeda teha, on hetkel plaatidega kaetud. Kirjeldamatult kole. :P See-eest on mu naabril üliarmas pisikeste põõsaste ja lilledega aianurgake - üritan seda pildistada. :)

      Delete
  6. Isegi need kõrgpeenrad või taimepüramiidid ei aita. Olete te näinud kuidas pissib isane kass? Ta suudab auto kabotile korraliku joana lasta. Olen ise näinud :) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maasikad lähevad vist räästa alla sel juhul. :D

      Delete