Wednesday, April 20, 2016

Ohoo, maguskartul!



Ma ei ole varem maguskartulile suurt silma peale heitnud, sest nagu ikka on neil viljadel, mida ei kasvatata kodumaal suuremates kogustes, hinnad märgatavalt kallimad. Kuniks meie pere lemmikusse, irreaalselt odavasse saksa poodi tulid müüki ämeerikamaal tuntud oranži sisuga kartulid ehk bataadid. Ja isegi siis ma ei ostnud neid. Läksin nädala pärast uuesti samasse poodi, leidsin nad 89 sendise kilohinnaga ja võtsin. Koi.

Hakkasin juba poes nina telefonis retsepte otsima. Ideaalis oleksin teinud esimesed maguskartulid ahjus mõnusas küüslauguses glasuuris, kuid meie ahi keeldus hetkel koostööst. Pidin leidma mõne muu mooduse.

Kodus lehitsesin jätkuvalt retsepte ja otsustasin soolaste bataadi pannkookide kasuks. Retsepti koostasin ise, sest iga kord, kui ma leidsin mõne vähegi meeldiva retsepti, oli mul vähemalt üks koostisosa puudu. Mul oli jätkuvalt küüslaugu lisamine mõttes ning otsustasin proovida itaaliapärast kompotti.

Kasutasin:

4 keskmist bataati
150 g riivitud juustu
1 muna
2 küüslauguküünt
soola
pipart
oreganot
basiilikut
jahu

Keetsin koorega bataadid kergelt soolatud vees umbes 25 minutit. Lasin bataatidel veidi jahtuda ning seejärel lõikasin pooleks - sisu on hästi lihtne sel moel eemaldada. Tampisin bataadid pudruks, lisasin juustu, pressitud küüslaugu, muna ja maitseained ning segasin. Viimasena hakkasin jao kaupa lisama jahu. Esimene pannitäis sai praetud liiga vähese jahuga, nii et pigem natuke rohkem jahu, et koogid oleksid kõvemad (loe: söödavad). Teine pannitäis kooke olid päris kenad ning neid tegelasi võite ka piltidel näha. 

Kastmeks tegin hapukoore, väikese koguse majoneesi, pipra, soola ja tilli segu. Külm kaste ja soojad bataadi pannkoogid viisid keele alla!

Uurisin pisut maguskartuli toitainete sisalduse kohta ja sain teada, et seda peetakse nö supertoiduks, pakkudes kõrge väärtusega toitaineid. Bataat pidi olema üks neist toitudest, mida NASA pakib meeskonnale kosmoselendudeks. Räägitakse ka bataadi vähivastastest omadustest.

Mnjah. Ma ei ole kunagi ühegi supertoidu usku olnud, küll olen söönud neid omajagu. Samas avage ükskõik milline artikkel mõne köögivilja või puuvilja kohta ja saate teada, et neid süües elate igavesti, nad aitavad saja haiguse vastu ning püsite värske nagu suvine roos. Kõike ja mõõdukalt ütlen mina.

Pean mainima, et mulle oli bataadi maitse täitsa meeltmööda. Peale röstitud ahjukartulite proovin maguskartulit kindlasti veel hautises (näiteks ühepajatoidus) ja miks mitte segada tavalise kartuliga pooleks ning teha kartuliputru. 

Leidsin bataadi kohta veel kaks vahvat fakti! 

1. Ärge hoidke maguskartulit külmkapis, seal muutub vili veelgi magusamaks.
2. Kui te sööte suurtes kogustes maguskartulit, võib teie nahk kollaseks minna. Samamoodi nagu porganditega.

:)

Kuidas teile maitseb maguskartul ja milliseid roogasid olete sellega proovinud?

Jaanika




9 Responses to “Ohoo, maguskartul!”

  1. Ma avastasin bataadi end jaoks alles paar kuud tagasi. No nii hea on! Hetkel olen küll igavalt teda ahjus "ahjukartulitemoodi" teinud. Maguskartuli maitse koos rohke sibula ja küüslauguga on väga hea kombinatsioon. Sain siit ühe idee kohe juurde, mis nendega teha.

    Ma kommenteerin esmakordselt, aga ammuilma olen tahtnud öelda, et pildid blogis on lihtsalt imelised. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma arvan küll, et pole igav - ma küpsetaksin ka sel moel, kui meil ahi töötaks. Samamoodi nagu maguskartuliga meeldivad mulle ka tavalised kartulid ahjus küüslauguga või pannil praetud sibulaga. :)

      Aitäh, fotograafia on mu pisike (suur) hobi, mis on blogimisega ühte sammu käinud. :)

      Delete
  2. Kartulipudrule annab bataat mõnusa maitse, ahjukartulitega koos viskab ka tavaliselt bataadisektorid plaadile, ülimaitsvad on bataadifriikad või pannil võis praetud bataat. Mu 2-aastane mugib bataati ikka taldrikutäite kaupa. Lisaks riivin bataati kotletitaignasse, teeb kotletid mahlaseks ja lisab veidi juurikaid päevamenüüsse :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh sa raks, kui palju erinevaid kasutusvõimalusi teil käpas on! :D Mul on veel üks suurem juurikas alles, teengi kartuliputru sellega täna. ;)

      Delete
  3. Jaaa, ka meie peres on bataat lemmikute hulgas aga mainin igaks juhuks, et ühepaja toidu sisse pannes võib kergelt ära laguneda ja saad ühepajatoidu bataadipüreega :) Pannkoogid on hea mõte!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mõte on sul hea! Mulle just meenus, et proovisin mõned korrad lillkapsaga ühepajatoitu valmistada ja järgmisel korral, kui soojendasin, olid lillkapsa tükid haihtunud. :)

      Delete
  4. me oleme erinevaid püreesuppe teinud, tavalise kartuliga koos ahjus ja vist bataadifriikaid ka kunagi. eelmise aasta sügisel vahetult enne pulmi nägin Põltsamaal bataadi taimi müügis, aga kuna meil sügis teab mis soe pole, ei hakanud nii hilja neid ostma enam. sel aastal on plaanis kevadel (no lähiajal) uuesti otsida ja kui leian, siis ise kasvatamist katsetada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eestis saab neist vist üsna edukalt kasvatada, eks. Ma proovisin bataadi koos kartulipudruga ja tead, polnud nii hea. Magus maitse hakkas liiga vastu. Kuid maitse poolest tundus ideaalne teha beebipüreeks! :)

      Delete
  5. me oleme näiteks sellist varianti kasutanud ja meeldis väga. aga ma polnud isegi teadlik, et neid taimi Eestis olla võiks või ammugi et keegi neid siin kasvataks. suur üllatus oli.

    ReplyDelete