Monday, August 31, 2015

Koolilood Sloveenias

Ma armastan septembrit, sügist ja uusi algusi, kuid igal aastab saabub see kõik ootamatult. 31-päevaline augustikuu möödub kiiremini kui 28-päevane veebruar ja korraga on vaja ette võtta miljon toimetust. Täiesti võimatu on ühe sõrmenipsuga lülituda laisklooma režiimilt ümber, eriti, kui see justkui alles sai alguse.

Ma ei ole siiani taibanud biiti, miks sloveenia lapsed lõpetavad koolitee alles juuni lõpus. Arusaadavalt hiljem, sest neil on rohkem koolivaheaegu, kui Eestis. Ehk ka väiksema koormusega õpe, ning lapsed pingevabamad. Samas mäletan, et minu koolitee oli lõpuni aktiivne, kuni saime aktusel tunnistused kätte. 

Enda lapse pealt näen, et terve juunikuu on neil suhteliselt molutamine. Tihti jäetakse need miljonid töövivihikud, mida oleme enda raha eest soetanud, pooleli ja enamikes kohustuslikes A4 vihikutes ulub tuul. 

Pole siis ime, et gepardijooksuna mööduv august ja saabuv september panevad pead kratsima - kuhu kadus aeg? Suvevaheajast võtab suure ampsu juunikuu, mille jooksul lapsed veel koolipinki nühivad ja nii see suvi kaobki kuhugi müstilisse auku. 



Anetel oli kooli lõpuni jäänud mõned päevad, kui ta tuli koolist kahe ajakirjaga, kust sai järgmiseks kooliaastaks vajalikud töövihikud ja muu kraami tellida. Lisaks veel koolist juures nimekiri, mida tal läheb kolmandas klassis vaja. Mugavuse mõttes andsimegi töövihikute tellimuse sisse, et mitte augustis erinevatest raamatupoodidest neid taga ajada. Tore hetk oli avastada, et tellimiseks anti kõigest nädal ja seejärel keerati eeltellimuse kraanid kinni. Juhuu!

Vahepeal tõmban hinge ja mõtlen, kas jätkata blogimist pesuväel, sest siin on taaskord 33 KRAADI! 

Räägin veidi sellest, kui kulukas on üht last kolmandasse klassi saata. Enda sõbrannalt kuulsin, et kooli poolt on Eestis tasuta lõunasöök ning töövihikud. Sloveenias sellist luksust pole, kuigi vajadusel saavad vähemkindlustatud pered küsida tasuta söögikordasid. 

Panustasin lapse esimesse klassi minekul tiba kallimasse kotti, ning seesama koolikott läheb teda ka sel aastal truult teenima. Pinal andis peale teist aastat otsad, ning sellepärast ostsime uue. Vanu asju üle vaadates nägime, et taaskasutusse lähevad vesivärvid, veetops, palett, joonlauad ning mõned harilikud pliiatsid ja markerid. Kuid koolilt saadud nimekiri nõudis enamat, ning täna ostsime viimased puuduolevad tarvikud. Koos töövihikutega kokku kergendasime rahakotti 140 € võrra.

 Kunstitarvete karp eelmise aasta kuues..

Tulen tagasi kooli söögikordade juurde. Võtan jällegi võrdlusmomendi Eestiga, sest mõnda aega tagasi vaatasin mõlema maa menüüsid. Üpris eredalt paistis silma see, et sloveenia lõunasöök on tugevam, ning igas päevas on korralik kogus liha. Kuna koolid pakuvad ka pikapäevarühmi, on võimalus juurde valida hommikuoode ja pealelõunane snäkk. Kõlab ju hästi? Ongi, kuid kokkuvõtvalt on sellised toidukorrad lapsevanemale kallimad, kui eesti lasteaiamaks koos kolme söögikorraga. Lõunasöögi päevahind algab kolmest eurost, ning osades koolides võib olla isegi krõbedam.

.. ja uues kuues!

See ei tule koolilaste emadele ja isadele üllatusena, et kui laps alustab kooliteed, saavad vanemad üsna aktiivselt seda kaasa teha. Kui aus olla, siis mina ja Igor oleme siiani aidanud Anetet mõne üksiku koolitükiga. Tuleb meelde luuletus, mida tuupisime koos ja mõned matemaatikaharjutused, millel lasin silmadega kiirelt üle. Enamiku kodutöödest, kui seda üldse on, teeb Anete siis, kui ootab koolibussi pikapäevarühmas. Keegi võiks nüüd kinnitada, kas teil on au olnud teha algklassilapsega koos Powerpointi esitlust või mõelda välja äriideed? Vähemalt minuni on need lood jõudnud läbi paari eesti lapsevanema.

Lapsed lähevad Sloveenias kooli 6-aastaselt, ning sellepärast seab Anne Mai homme sammud lasteaia viimasesse rühma, mis on mõeldud neile, kes lähevad järgmisel aastal esimesse klassi. Midagi suurt erinevat seal tavalasteaiast pole, kui et kaasa tuleb pakkida kaks vihikut ja pinal. Päevane režiim koos lõunauinakuga sarnaneb eesti lasteaia süsteemile.

 Meie õpetajaid ootavad homme kimbud, sest minu meelest on lillede viimine üks armas komme

Lisaks on meie pereelus tulemad mõned muudatused, ning vihjen võin öelda, et olen üks kuramuse õnnelik inimene, kel on kuramuse head sõbrad, ja kes varsti muudab kohta, kuhu igal õhtul enda peakene padjale panna. Tuli üks jubedalt pikk vihje, kuid loodetavasti arusaadav. :)

Kuidas teile tundus Sloveenia koolisüsteem? Kas teie lapsed/ lapsed lähevad kooli sel aastal?

Jaanika




6 Responses to “Koolilood Sloveenias”

  1. Ma luban, et isegi, kui koolivheaeg on koos juuniga möödub see ikka, kui silmapilk :D
    Meie oma powerpointi tegema pole pindanud, aga paar referaati küll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Palun ära võta minult seda illusiooni, et rohi on mujal rohelisem :D

      Delete
  2. Mitu vaheaega lastel on?
    Mu lastel on 5 vaheaega ja tunnistusi saavad 3 korda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peaks olema 5. Tunnistuste kohtal hetkel ei oska kommenteerida, kuna mu laps hakkab alles sellest aastast neid saama.

      Delete
  3. Minu jaoks oli kool väga raske. Mul ei vedanud klassijuhtajaga, kes alandas lapsi, ütles halvasti ja teisi soosis. Kui mu tütar hakkas neli aastat tagasi esimesse klassi minema, siis tulid kõik vanad tunded meelde. Kuid mu lapsel on läinud koolis paremini, kui minul - tal on kaasaegne, tark ja vahva klassijuhataja. Ma näen, et ta kuulab tundides ja on üldiselt õnnelik. Minu jaoks on vara ärkamine väga raske. Aga minu jaoks on püha teha oma tütrele alati hea hommik, viia talle voodisse kakao ja siis pisut näksimist. Sel aastal hakkasime minema juba augustis varem magama ja see on teinud septembri võrreldes eelmise aastaga, kergemaks. Kuid sul on õigus, suvist laiskust on raske enda seest välja saada ...

    ReplyDelete
  4. Me vastupidiselt vedas klassijuhatatega väga. Algklassides oli õpetaja minu sugulane ja üleüldse üks soe ning armas inimene. Seevastu sain "vastu pead" hoopis klassikaaslastelt, ja kõik põhikooli aastad olid minu jaoks lõpmatu õudusfilm.

    Kakao ja näksid voodisse.. mul poleks midagi selle vastu, kui ma oleksin su laps!

    ReplyDelete