Friday, May 08, 2015

Cat, you're so cat!

Üle saja aasta logisin sisse sellisele saidile nagu Unitedcats. Sada aasta pole üldse liialdatud, sest ma pidin googeldama, et see leht üles leida (vanasti kiisu.ee). Aeg, kui ma UC-i lehel hängimas käisin oli siis, kui Orkut oli popp ja Facebook oli väga uus ning üldsegi mitte nii huvitav (kuni saabus FarmVille). 

Unitedcats leht on nagu inimeste rate.ee, kuid.. kassidele. Praegu on naljakas tagasi mõelda, kuidas käisin seal teistele kassidele virtuaalseid paisid ja kingitusi tegemas. Kuid toona poleks ma paremat meelelahutust suutnud välja mõelda. 

Jõuan nüüd jutuga sinna, millest tahtsin rääkida. Nimelt oli seal foorum, kus sai küsida ja rääkida niisama lobajuttu. Mäletan ühte neiut, kes lisas teemasid, kuidas ta kassil tiinus läheb ja kirsiks tordil saabus viimasena video sünnitusest. :D 

Kuna ma olin tol ammusel ajal juba Pesaleidja hoiukodu, teadsin, mis olukorras on nii Eesti lemmiklooma kultuur(itus) kui ka tänavakassid ning varjupaigad. Selle tõttu tundus mulle selle neiu kassikasvatus liig, mis liiga ja võtsin sõna. Loomulikult sain pahameele osaks ja anti teada, et sellist sadistlikku tegevust nagu lõikamine ei TULE. 

Kas ma olen ainus, kellele kassi steriliseerimine/ kastreerimine tundub lausa ingellik?

Jõuan jutuga edasi tänapäeva, kus me saime äkitselt aru, et Mia on jõudnud täiskasvanuks saada and this girl wants a D! Veidi närvilisemat mäugumist pidasime suurest himuks saada õue ja loomulikult me olime nii lahked ja lasime ta välja. Kuni mõned päevad hiljem kuulsime õues veidi ebatervet kassinäugumist, millele Mia vastas teada tuntud - MAUH, MAAAUUUH, ning püherdas põrandal. Vut vut, võtsime vetarstiga ühendust ning juba järgmisel päeval sai kass lõikusele viidud.

Veidi piinlik oli küll, tuleb tunnistada. Olime ju kindlad, et viime ta steriliseerimisele enne uue hooaja algust, kuid ei meie ega Mia bioloogiline kalender ei jooksnud sama rada pidi. Õnneks jooksuaeg oli just alanud ja kass polnud jõudnud tiineks jääda. This girl got no D!

Kõige koledam oli see, et loomaarsti sõnul olid ta munasarjades suured tsüstid, ning see mõjutas ta normaalset hormoonitaset nii palju, et tegi ta olemise eriti halvaks. Mõelda vaid, kui palju kodukasse peavad selle alla kannatama, samal ajal, kui õnnelik omanik vaatab kassi, naeratab endamisi, sest kassid nii tahavad ju emaks saada. 

Teie olete paremad loomaomanikud, kui mina ning sellepärast võiksite viia kassi lõikusele umbes 5-kuuselt, et säästa looma täielikult jooksuaja stressist ning vigastustest. Seda rääkis mulle lahke Novo Mesto loomaarst, tänu kellele meie Mia saab rahulikult nautida mõnusat kassielu.

Annan teada, et Mia tunneb ennast hästi peale oppi, sööb kenasti ja esimese öö veetis minu seljal magades. Küsib ka õue, kuid paar päeva on ta veel tubane oma värske haavaga. 

Milliseid tundeid tekitab teis looma lõikamine ja lõikamata jätmine?



We always planned to take our cat to sterilization, but fortunately we had waited too long and our cute Mia was caught in situation where that girl was asking for D! Sounds funny, but it's nothing but fun for the female and male cats. Our Mia was unfortunate to have cysts in her ovaries which made her hormones race to the roof and feel extra bad. Good news is that she is sterilized now thanks to a good Novo Mesto veterinary who suggested that cats should be "cut" at age of 5 month. This way they will never go through the rough roads of the urges telling it to reproduce. So be a much better owner and take your lovely cats to sterilization or castration when cat is 5 months old. This procedure doesn't cost much but will make your cat's life enormously better! I am happy to report Mia is feeling great and she was able to kick her friend's (Nuru the cat) butt already next day.

What is your opinion about sterilization/ castration of animals?





14 Responses to “Cat, you're so cat!”

  1. Mul on isane kass. Tubane ja lõigatud. Olen ilmselgelt kahe käega poolt. Elukaaslane aga alguses arvas, et kuidas ikka saab kassile nii teha, et tahab ju ka elust rõõmu tunda jne, aga ega tal sõnaõigust väga polnud. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hull elurõõm küll minna sugutungi pärast hulluks. :D

      Delete
  2. Ma olen alati lõikamise pooldaja olnud. Muidugi ma ei kritiseeri neid kes annavad vähemalt korra loomale võimaluse poegida ( teades, et peavad poegadele ka uue kodu leidma ), sest üldiselt vist on soovitatav emasel loomal vähemalt korra poegida.
    Aga ma tean omast käest kui mul oli maal elades ümber reaalselt 8 kassipoega korraga ( eri emadelt) ja lihtsalt üritasin ainukest emast kassi, kes minuga suhtles, viia lõikama (isegi kui ma ise teda endale ei saa võtta). Sest tal oleks kindlasti olnud seitse korda ilusam elu kui ta ei pea kaks korda aastas poegima. Ta oli hirmväike (nagu maakassid ikka kelle nö suguvõsa on väga väike) ja koguaeg pidi poegima. Kohutav. Kahjuks venis see minu süül ja üks hetk ta rändas edasi (paar nädalat tagasi, kuskil 2a hiljem nüüd, nähti teda maal, elus ja terve). Aga kindlasti usun, et loomal on kordi rahulikum elu kui ta ei pea iga mõne aja tagant hormoonidesse uppuma :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ma tean täpselt, mida sa tunned.. Meil on siin ka neid emasid kahjuks küll ja lõpuks saavad enamik pojad ikkagi hukka. :(

      Delete
  3. Minul ka isane kass. Esmalt tundus see lõikamise variant selline.. hmm.. ebaloomulik, kuid seda seetõttu, et mul lihtsalt puudusid omal korralikud teadmised. Olen nüüd aru saanud, et sellel teemal võiks loomaomanikke lihtsalt rohkem harida. Mina tegin ise uurimistööd ja peale lõikuse kasuks otsustamist sain aru, et see oli kassile endale parem ja lõikamata jätmine oleks olnud puhas piinamine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma pole ausalt väga mõelnud sellele, et inimesed lihtsalt ei tea, mida kastr. ster. tähendab. Kuid sul on kindlasti õigus ja ma arvan, et ELS ja muud orgid peaksid teadvustamisele suurt tähelepanu pöörama.

      Delete
  4. Ma olen ka üldiselt steriliseerimise/kastreerimise pooldaja. Samas olen sattunud lugema mõndasid uuringuid koerte puhul just viimasel ajal, et kastreeritud/steriliseeritud koertel esineb rohkem liigeste haigusi. Kastreerimine on lubatud juba 6-kuuselt, aga mõned uuringud on näidanud, et see on liiga varajane iga siiski, võiks olla vähemalt 2-aastane, et noh kauem vajalikke hormoone saada, mis kehal areneda aitavad. Samas aitab kastreerimine/steriliseerime jällegi teisi haigusi vältida. Mõnes riigis on kastreerimine/steriliseerimine niisama keelatud, teises on jälle kohustuslik. Ma ise ilmselt kastreeriks, aga koera puhul ootaks ilmselt vähemalt aastaseks-kaheseks saamiseni. Aga jah see jutt käis nüüd koerte kohta, kasside kohta ma ei oska öelda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Võib olla on koeraga see lugu, et nad arenevad aeglasemalt? Kassid on üsna täiskasvanud suuruses juba aastaselt, kuid aastane koer on veel täitsa titt. Ma olen mõelnud ka sellele, mida teeksin siis, kui meil oleks koer ja tundub, et sel teemal peab rohkem uurima nagu saan su jutust aru.

      Delete
  5. Mul on kaks kassi ja mõlemad on lõigatud. Ei näinud ka kunagi vajadust kassi lõigata. Niikaua kuni kolisime uude korterisse ja all korteris oli emasel kassil jooksuaeg. Kuna ei meie, ega naabrid ei suutnud selles kisas elada, rääkimata siis märgistamisest.. päris kiirelt sai otsus vastu võetud, et nüüd ja kohe vaja op ära teha. Ainus erinevus on see, et mu kass on nüüdseks veel suurem hellik, kui enne oppi. Ei ole tal vaeva kaelas seoses jooksuaegadega ning saab rahus päevi õhtusse saata. Ja nüüd kui meile novembris kassipoeg tuppa jooksis ja jäigi, olime ka kohe veendunud, et teda tuleb kindlasti steriliseerida. Ei ole huvitatud märgistamisest, karjumisest ega isaste kasside hordidest ümber maja. Lisaks sain arstilt teada huvitava fakti, et kastreeritud kass küll ei ole võimeline poegi saama, kuid võib jooksuajaga emasele kassile siiski selga karata ning mingisugust vedelikku eritab siiski ka. See vedelik võib aga tekitada lihtsalt mädaemaka, mille ravimine on palju raskem, kui see väike operatsioon.

    Emane kassike käis opil praeguseks veidi üle 4 nädala tagasi. Samal õhtul koju tuues oli juba samasugune rõõmsameelne ja paimaias, ainult õige pisut rahulikum kui muidu. Meilt tekkis kerge põletik ka sisse (kassi enda lakkumisest) aga 5 päeva rohu peale määrimist ja oli see ka minevik. Praeguseks on meil kaks lõigatud imearmsat kassi, kes saavad elada täisväärtuslikku tubase kassi elu ja ei vaevlema jooksuaegade pärast. Elu on ilus :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mul on hea meel kuulda, et su kassike end hästi tunneb. Meil vedas ja Mia pole haava lakkumisest kordagi huvi tundnud, või vähemalt meie silme all küll mitte. Muidu need viimased päevad on ta tooohutult paimaias olnud - no miks keegi ei peaks tahtma rahulikku ja sõbralikku kassi, kes ei hullu hormoonide käes. :)

      Delete
  6. Minu esimene kogemus tuli hoopis koerakesega, noorena võtsin kutsika ja enda meelest isase. Elan linnast väljas suure aiaga majas ja üks hetk hakkas kuskil 4-5 kuune nooruke eriti rahutult niutsuma, kuniks paar hommikut hiljem leitdsin ta hoovipealt uue sõbraga. Järgmine päev kohe loomaarsti juurde minek ja kohe ka opile, ja mis välja tuli, poiss osutus tüdrukuks, and this girl GOT the D. Õnneks operatsioon läks hästi ja kuna varakult saime jaole mingeid emadusinstinkte ega stressi ei tekkinud.
    Nüüd neli aastat hiljem kassi võttes olin targem. Kohe kui arst lubas läksime lõikusele ja poiss on siiamaani terve ja õnnelik.
    Seega, kahe käega pooldan, iga loomaomik peaks enda lemmiku eest vastutama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noortel loomadel on jah üsna tricky saada aru, kas poiss või tüdruk. Ma mingi aeg lootsin, et meie Mia on isane, sest ma teadsin, et temast kasvab suur paks elukas niikuinii ja soovisin, et ta ajaks võõraid kasse meie hoovilt. Kuigi lõikanud oleksin ta ikkagi.

      Mul on hea meel kuulda, et su koeraga läks hästi! :)

      Delete
  7. POOLT! Ühe kassi puhul me ei saanud kohe jaole ja saime tunda neid jooksuaja "mõnusid", mida jätkus tervele perele - nagu piinapingil kräunuv õnnetu kass ning stressis omanikud, kes mitu ööd järjest magada ei saa. Seega kohe kui tuli arsti poolt roheline tuli, tegime opi ära. Kass kohe palju rahulikum ja õnnelikum :)

    Muidu elukaaslase tädil on aias nii öelda kassikomuun. Põhimõtteliselt on tegemist tänavakassidele mõeldud kohaga, kus nad saavad endal kõhtu täitmas käia ja ennastki soojendamas, pluss oma kassipoegi kasvatada. Ja noh..muidugi elukaaslase tädi proovis neid kõiki kasse kinni püüda, et neile opp ära teha aga tegemist oli üsna ebaõnnestunud missiooniga, sest tegemist on ikkagi metsikute tänavakassidega. Ja need tänavakassid poegivad 2 korda aastas ja korraga sünnib 4-8 kassipoega :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mul polnud ammu ammu majas ühtegi lõikamata kassi olnud ja see, mis toimus oli ikka päris hull. :D

      Oh, see on nii kurb ja kahjuks täiesti tavaline lugu Eestis. Ma enam ei mäleta, mis see number oli, kuid igal aastal läheb utiliseerimisele mitu tuhat tonni surnuid loomi. Ja need ongi kõik lemmikud, keda kellelegi pole vaja..

      Delete