Thursday, January 15, 2015

Mission possible: vegetables

Mõlemad mu lapsed, 5- ja 8-aastane, on sellises vanuses, et mul ei anna enam ilustatud lugusid rääkides panna neid sööma erinevaid toite. Neil on välja kujunenud kindlad lemmikud ja mäletan, et ka mina sõin väiksena samu toite - makaronid, võileivad, mõned supid, praekana, hakklihakaste. Kahjuks selline toidulaud on üsna hõre, mis puudutab köögivilju ja juurvilju, ning ma olen pidanud plaani, kuidas seda saaksin muuta.

Olen selline, kes köögis viibib just nii palju kui vajalik ja nii vähe kui võimalik. Ehkki mulle meeldib süüa teha, siis on ka paremaid kohti, kus kodus energiat suunata. Kuid laste nimel olen nõus pingutama ja sellepärast otsisin üles vahva väljanägemisega värsked snäkid, mida pakkuda lastele kommi-küpsise asemel. Ja tihti kulub selleks ainult pisut rohkem aega, et tuua laua äärde õnnelikud krõmpsuvad suukesed.

Pildid on pärit Pinterestist.



Kui ma kasutan toidus kapsast, porgandit või kaalikat, siis alati jätan mingi osa lastele ning tükeldan selle neile kaussi. Kõrvale pole vaja panna isegi dipikastet, kuid peolauale tavaliselt lisan ka enda kuulsa küüslaugukastme, mida armastavad kõik. Isegi need lapsed, kes tavaliselt küüslauku ei söö. 

Teine trikk, mida ma edaspidi hakkan rohkem kasutama, on söökides osa teravilja, suhkru asendamine köögiviljadega ja puuviljadega. Ma ei pea pikemalt peatuma banaani pannkookidel, kuid just sealt see idee pärinebki. Kui muidu lisaksite toidule jahu ning valget suhkrut, siis tšiki-briki ja pannkookide koostises pole kumbagi mainitut. 

Surfates veidi lõpmatus Pineresti avaruses, leidsin kolm rooga, kus saab köögiviljadega jahutooteid või suhkrut asendada. Üks selleks on suvikõrvitsalasanje, mis on minu ja Igori suur lemmik. Väljanägemiselt ehk mitte kõige ahvatlevam, kuid mõnusa koguse juustuga meelitasin lapsedki sööma. 



Teine roog on lillkapsast tehtud põhjaga pitsa, mida pole proovinud küll veel teha, kuid võtan selle ette. Ja lastele jätan ütlemata, millest on tehtud taignaosa. Vähemalt piltide järgi tundub, et põhi tuleb üsna krõmps ja mõnus. Eks annan teada, kas sain väänikutest jagu. Kuigi tegelikult pole mul vaja lillkapsast suurt peita, sest see köögivili on neile täitsa meeltmööda.



Kolmas roog on magus ning planeerin seda teha Anne Mai sünnipäeval snäkiks. Tegemist on datli-kakao trühvlitega, kuhu võib peale datlite ja kakao lisada kõike muud tervislikku peale suhkru. Näiteks kookosõli- ja helbed, kõrvitsaseemned, linaseemned, pähklid.. midaiganes! 






Ma olen veidi nukker, et praegusel külmal hooajal pole poodidest leida köögivilju, kui siis erinevaid välismaa puuvilju või Sloveenia enda taliõunu. Kuid viimased on tihti samasuguse maitsega nagu vesised Poola õunad. Sellistel hetkedel igatsen suve ja tahaks lastega peenrasse herneraksu minna ja varbad mullas herneid nahka pista. 

Praegu tuli meelde Anne Mai, kelle hamba all krõmpsus tomat eile lõunal, samamoodi nagu ta sööks paprikat. Oi, kuidas tahaks suve..

Vot, sellised on minu plaanid edaspidi seoses laste toidulauaga. Ma loodan väga, et kunagi nad on tänulikud mulle selle eest, et suutsin harjutada neid erinevate maitsetega ning jätta toitudest kasvõi natukenegi suhkrut ja jahu välja, mida on niiukinii igal pool. Liiga palju.

Kuidas on teil ja teie lastel lood värske söögiga?




4 Responses to “Mission possible: vegetables”

  1. Nii ilusad ja huvitav idee. Enne aastaseks saamist oli laps rohkem huvitatud juurikatest, nüüd tahaks ainult magusaid puuvilju ja nokib toidu seest välja selle parima kraami. :D
    Vahel õnnestub peita kui imepisikesed tükid lõigata ja neid näpuvahele ei saa võtta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahjuks on nad tõesti aina nutikamad, mida rohkem vanust tuleb. :D

      Delete
  2. Sa kotlettide või lihapallide sisse pole midagi peitnud?
    Muide, ma teen kotlette ainult hakklihast, juurde sibulat, mingit juurikat ja mingit maitsetaime, muna ega saia ei kasuta, seisavad koos küll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kusjuures pole, kuid ma nägin Geneficu blogis kalkunilihapallide retsepti ja tundus päris põnev.

      See sama päev, ehk siis eile, sõime kodus samu kotlette, mida sa mainisid. :D Ehk siis ilma saia ja munata. Meie paneme küüslauku ja see on balkani piirkonnas väga popp toit. Kutsutakse čevapčičiks. :)

      Delete