Thursday, November 27, 2014

Aastaajad Sloveenias

Ma ei taha enam kunagi elada Eestis, kui ma mõtlen sellele, kui palju vaeva pidin nägema, et leida õigeid riideid igaks hooajaks. Okei, suvi. Suve elas enamvähema rahulikult üle, kuid ülejäänud hooajad olid nagu surmaheitlus ilmaga ehk siis, kuidas kevadel loetakse tibusid. Nägin uudistest, et Eestisse peaks kohe-kohe jõudma kõvemad miinuskraadid, kui siiani olid ja seoses sellega räägin, mis toimub meil Sloveenias talvel, kevadel, suvel ja sügisel.

Sügis on minu lemmik aastaaeg ja kõikidele, kes naudivad sügist sama palju kui mina, tuleks juba täna kohvreid hakata pakkima. Sloveenias on isegi mitut sorti sügist, mis tundub igati loogiline, mõeldes, et see algab septembri lõpus ja kestab kuni jaanuarini-veebruarini. Riietuda saab just nii nagu hing ihaldab - kas kannad õhukest mantlikest või kasvõi dressipluusi. Vahet pole, õues on piisavalt soe ja keskmine temperatuur on nii 10-20 kraadi. Soojematel päevadel isegi üle 25. Aegajalt küll sajab vihma, kuid üldiselt on ilm väga viisakas ja kindad võtsime kasutusel alles see nädal, kui hommikul oli nii 5 kraadi ringis. Ainuke jama, mis Sloveenias on - UDU! Tihti algavad hommikud nii, et ei näe ninaotsast kaugemale ja, kui hästi läheb, siis lõunaks on udu selginenud. Kui läheb hästi.




Pole midagi imestamisväärset, kui esimene lumi sajab maha juba oktoobris. Kuid arvatavasti sulab see väga kiiresti, sest õues on veel soe. Ma olen Sloveenias elanud pea 2 aastat, kuid kordagi pole näinud käredat pakast ja pigem on talv nagu jätk sügisele. Nii palju, kui ma lund ka armastan, siis ma pigem armastan seda nö erilistel hetkel ja sündmuste puhul. Noh näiteks jõulude ajal võiks sadada paksu ja kohevat lund, et tuua jõulurõõmu. Või siis lastele koolivaheajal võiks olla lumi maas, et saaks rohkelt kelguga sõita ja lumememme veeretada. Ning siis võiks minupoolest see lumi ära sulada ja suvi tulla! Eelmisel aastal pakkus ainult paar korda lund - mõned korrad kesine lumekiht, mis sulas juba lõunaks ja teinekord vähe paksem lumi, mis sulas paari päevaga. Kuna õues on pigem plusskraadid on pidevalt udune, kuid õnneks saab kanda jätkuvalt inimlikke riideid, mitte ei pea mässima ennast Lenna-Huppa-Puppe skafandrisse. Minul oli pika talvemantliga palav ja kandsin seda eest lahti.






Kevad võib alata juba märtsis. Mul on väga eredalt meeles see, kui sõitsime Eestist tagasi Sloveeniasse. Kui Eestis oli väga külm ja tuuline, siis mida rohkem me lõunasse sõitsime, seda rohkem sõitis meile kevad vastu. Tegime pikema peatuse Tšehhis, kus meid võttis vastu 25-kraadine ilm! Lisaks soojale ilmale oli kõik nii roheline ning õunapuud õitsesid ja, kui ma poleks just Eestist tulnud, arvaksin, et igal pool ongi nii soe. Sloveenias ootas meid samamoodi soe ilm ja õitsevad õunapuud, mis küll ei kestnud kaua, sest kevadel ongi väga muutlik ilm. Üks päev 20 kraadi, järgmine päev lumi. Kevad on Sloveenias vihmane ning külm, samas võib ilm muutuda nii kiiresti, et hakkad arvama, et suvi ongi käes. Kuigi ma väga armastan kevadet, on Sloveenia kevad minu jaoks liiga külm ja vihmane. Selliste heitlike ilmade tõttu võib kevade jooksul kanda läbi terve garderoobi, kuid pigem on kasutusel kilest riided, et mitte märjaks saada.





Nagu arvata võite on suvi Sloveenias IMELINE! Täiesti oleneb, kui pikk on jonnakas kevad, kuid tavaliselt on suvi käes juba mais ja need puud, mis õitsevad alles nüüd Eestis, on ammu oma õied maha visanud. Sloveenia suvi on tavaliselt rämedalt palav. Selline teistsugune palav, mitte nagu Eestis, sest õnneks pole seda maad õnnistatud igasuguste järvede ja jõgede ja tiikide ja kraavide ja porilompidega nagu meil kodumaal. Mis muuseas tähendab ka, et pole peaaegu üldse sääski !!! Ehk siis suvi on kuiv ja pikk. Minu esimene suvi Sloveenias kestis kuni septembri lõpuni ja, kui ma hästi mäletan, siis temperatuur ei läinud kordagi alla 30 kraadi. Terve juuni, juuli ja august me lihtsalt sulasime, sest väga tihti oli temperatuur 35-40 kraadi. Siin on väga lihtne võimalik enda päevitust saada, kuid samas tuleb ennast ja lapsi korralikult sisse kreemitada. Tegelikult ei soovitata üldse keskpäeval õuegi minna, sest tuline päike on väga ohtlik. Riietega probleemi pole, peaaesi, et need oleksid võimalikult heledad ja lühikesed. Ning kõige olulisem, et sinuga on alati veepudel kaasas, siis on võimalik see kuum kuidagi üle elada. 









Nagu ma juba alguses mainisin, siis üks suur põhjus, miks ma tahan Sloveenias elada on see, et ma olen sellise mugava ilmaga ära harjunud. Juba nüüd pole ma enam nii karastunud nagu Eestis olles ja see 5-kraadine ilm, mis meil praegu on, paneb mind sooja tuppa peitu pugema. Ma saan täiesti aru eestlastest, kes kannavadki terve talve suusaülikonda, sest ka mina olin üks nendest. Ei näe põhjust tippida kõrgetel kontsadel õhukesel mantlis, kui ilmselgelt pole see mugav. Kuid Sloveenias on täiesti võimalik sel moel riietuda ja samas mitte jääpurikaks külmuda. Samas pika ja kuuma suvega harjumine võtab mul veel aega. Ja kui ei harju, siis vähemalt minul on küll plaanis koju kliimaseade muretseda, sest ma ei kannata üldse kui öösel on palav. No vot, see harjumus mul kindlasti soojas Sloveenias üle ei lähe. :)

Kui teil on küsimusi Sloveenia kohta, või soovite, et ma kirjutaksin mingil teatud teemal, siis kirjutage mulle kommentaaridesse! 






2 Responses to “Aastaajad Sloveenias”

  1. Kõlab kadestamisväärselt. Muidu on ka tore blogi, ilus on, kui inimesed on õnnelikud ja neil on kassid ja armsad lapsed. :)

    ReplyDelete