Sunday, October 26, 2014

Sloveenia Tartu - Novo Mesto

Kui võrrelda meie elupaika Eestiga, siis meie kodu asuks justkui Nõos ning suurem linn seal lähedal on Tartu. See võrdlus on eriti tabav just selle tõttu, et Tartu meenutab suuresti meie linna Novo mestot. Täpselt samamoodi nagu Tartu on Novo mesto riigi lõuna osas. Linna keskosast voolab läbi Krka jõgi, täpselt samamoodi nagu Emajõgi Tartus. Inimesi on siin küll neli korda vähem kui Tartus, ometi pindala on kõigest 5 ruutkilomeetrit väiksem. 

Linna ääres asub suur ostukeskus Qlandia, kuhu on koondatud erinevaid poed. Justkui Tartu Lõunakeskus. Novo Mestol puudub küll ülikoolilinna maine, kuid samas on see üks vanemaid Sloveenia linnu, mille ajalugu viib tagasi varasesse rauaaega. Kui Tartu linna kaunistab Jaani kirik, siis Novo mestol on püha Nikolaj katedraal, mida võite näha ka alljärgnevatel piltidel.

Ma ei tea, kuidas küll nii juhtus, et me polnud kordagi Novo mesto vanalinna külastanud. Käime siin linnas ju mitu korda nädalas. Kuid võib olla see ongi nii, et omad inimesed käiva poodides, arsti juures ja vanalinn on pigem turistide pärusmaa. Anete sai laupäevaks kutse sünnipäevale Qlandias ja meil oli kaks tundi vaba aega, mille me pühendasime selleks, et uurida lähemalt, mida pakub Novo Mesto vanalinn.

Mis puudutab seda, kui ma tahan linnast pilte teha ja inimesi pole - pole üldse paha. Mis puudutab aga seda, et linn on inimestest peaaegu tühjaks voolanud ja vanalinnas nägime kõigest paari inimest ringi jalutama, on üsna nukker. Peatänaval, kus vanasti oli suurem kaubamaja ja kõiksugu muud poed on koondunud Qlandiasse. Need armad poekesed, mis sinna veel alles jäänud, olid kõik kell üks suletud. Lahti olid vaid mõned kohvikud ja enamik neist olid tühjad, sest pole kedagi teenindada. 

See, et linnas elanikke nagu polekski ei puuduta ainult vanalinna. Kuid sõita õhtul või nädalavahetuseti linnast läbi, on näha vaid uniseid ja tühje tänavaid. Mõnikord õnnestub kohata ka inimesi, kuid pigem valitseb seal tühjus ja vaikus. Igor rääkis, et siis, kui tema Novo Mestosse keskkooli läks, oli seal hoopis teine elu. Baarid ja tänavad noori inimesi täis, linna turg oli alati müüjatest ja ostjatest paks, klassid lastest pungil - elu kihas. Kõige rohkem võid rahvast kohata Qlandias, enam pole ju vanalinna ka asja, kuid suuremad poed on ära kolinud. Õnneks tööpäeviti on näha rohkem liikumist, sest linnas on kaks suurt tehast - Revoz ja Krka, mis annavad tööd üle 20 000 inimesele. 

Naljakas on see, et sloveenlased ei koli maalt linna, vaid eelistavad sõita kasvõi iga päev tund aega tööle. Seega maakohad pole tühjad ja mahajäetud, vaid pigem koguvad rohkem inimesi enda ümber. Ning ma pakun, et Novo mestol on raskem klassitäis lapsi kokku saada, kui meie kohalikul koolil. 

Ma oskan nii hästi ikka teemast mööda minna. Tulles tagasi vanalinna juurde ja unustades ära, et see oli sama tühi kui kõrb, olin ma pisikest vanalinnast vaimustuses. Sloveenlastele võib anda medali selle eest, et nad oskavad maitsekalt planeerida arhitektuuri ning kellelgi pole mõtteski ehitada kriiskavat klaasmaja vanaaegsesse eksterjööri. Isegi uued ehitised sulasid vanematega ühte nii, et minu amatöörsilma ei riivanud ükski ehitis. Huvitav on see, et muuseumite ja kiriku ja muude ehitiste vahel olid ka elumajad. Näiteks üle katedraali kiviaia võis näha kellegi hoovi, kus magas magusalt koer. Ja see kõik oli nii loomulik. 

Sloveenlasi eristab eestlastest kõige rohkem see, et neile on antud "va elan naabriga külgkülje kõrval "soolikas. Noh, teate küll see soolikas, mida meil pole ja, mis arvatavasti on asendatud "ehitan maja keset metsa, kus pole ühtegi hingelist" soolikaga. Sellepärast olid ka Novo mesto vanalinnas pisikesed majad tihedalt üksteise kõrval ja ma ei oska seda paremini seletada, kui ütlen, et nad tundusid mulle soojad, armsad ja sõbralikud. Leidsin ka ühe piparkoogimajakese kuhu olen nõus kolima juba täna!

Aitab nüüd jutust ja tulge hoopis minuga rännakule Novo Mesto vanalinna läbi piltide!
















































Kui tahate midagi täpsemalt Sloveenia kohta teada, siis kirjutage mulle kommentaariumisse. Kuna ma olen ise siin juba mõnda aega elanud, siis olen kohaliku eluga harjunud ja enam ei oska nii hästi välja tuua seda, mis teile võib põnev tunduda. Aitäh!







Leave a Reply