Thursday, October 16, 2014

Eesti. Blogid. Täna.

Alustuseks ütlen ära, et minu eesmärk pole alavääristada kellegi blogi. Pigem rõhuda seda, et tänases Eestis blogijaid ei väärtustata piisavalt. Kindlasti mitte. Ja väga sügavalt paistab see probleem silma just meie riigis.

Ma ei tea, kas see on mingi Eesti teema, et meile jõuab kõik kohale palju hiljem kui teistes riikides. Ometi ei ole meie riik enam pikka aega Nõukogude Venemaa luku taga, vaid pigem paistab silma erinevate e-teenuste ja üleüldise laia interneti leviku tõttu. Oleksime nagu ägedad, kuid samas mitte.

Kui mina avasin selle blogi, siis mul olid suured iidolid, kelle moodi tahtsin olla. Mida aega edasi, seda rohkem kujunes blogil minu nägu ja hetkel kirjutan just nii nagu ma tahan ja, sellest mida ma tahan. Jõudsin väga kiiresti arusaamisele, et kui ma tahaksin olla edukas ja teenida blogiga raha, tuleb otsida nii lugejaid kui ka sponsoreid väljaspool Eestit. No kaua üks vähe edukam blogija kirjutab artikleid huulepulga või näokreemi eest?

Nojah, võibolla siinkohal on mul hapud viinamarjad, sest mitte keegi pole mulle isegi huulepulka pakkunud. :D Aga mõelge, kui ma elaksin Eestis ja minu lugejaskond kasvaks suure mühinaga, mis kasu oleks sellest mulle peale naudingu kirjutamisest, pisukesest ausärast ja kuulsusest ning hulgil ilutoodetest, mida ei jõuaks eales ära kasutada? Aga siin ka ainult spekuleerin, sest ma ei ole kuulus, ja nagu ma juba ütlesin - mulle tooteid ei saadeta. Võin ainult oletada, et kaua ma sel moel kirjutada ei tahaks.

Kavalamad ettevõtted võtavad blogijad endale tööle. Sidudes brändi nime vähegi kuulsama blogijaga, annab see neile suure kaaluga reklaami. See pole ainult ilus pilt ajakirja lehel, see on peaaegu sama, mis positiivne soovitus sõbrannalt. Ja me kõik teame, et pole midagi mõjuvõimsamat, kui suust-suhu reklaam. Samas on sel moel ka omad käärid. Lugejad tahavad vaheldust ja lugejad saavad kiiresti aru, et "oops, tegelt ma koguag kasutangi selle brändi tooteid, kus ma töötan" pole üldsegi nii tõsi. Mis tähendab jällegi, et reklaam on liiga läbinähtav, pole siiras ja pigem tekitab negatiivseid emotsioone. 

Minu ideaal oleks see, et blogijad küsiksid enda töö eest täpselt samamoodi raha nagu iga teine meediakanal. Kui üks tubli blogija on näinud tohutult vaeva, et kasvatada ülesse lugejaskond, pakkuda neile nautimisväärset lugemist, siis miks ei peaks ta selle eest palka saama või miks ei tohiks ta selle eest raha küsida. Eks alguses on tõesti tore, kui saad esimese pakkumise mõnelt brändilt ja täiesti tasuta toote, ja nii väga tahaks sellest lugejatele rääkida.. Kuid pigem võtta seda harjutamisena. Kunst on kirjutada korralikku arvustust ja lisada sinna juurde imetlusväärseid pilte - näide ehedast Geneficu blogist. Minu eesmärk oleks kutsuda suurema lugejaskonnaga blogijaid ülesse näitama eeskuju ning küsida korraliku töö eest väärilist tasu.

Võib olla oli see nüüd ühe üksiku, Sloveenias elava blogija heietus ja juba täna saavad suuremad blogijad mõnusalt nutsu oma töö eest. Kuid ma arvan, et tõde on kuskil seal vahepeal ning võrreldes kasvõi ülelahe Rootsi blogijatega, oleme mõned aastad tagapool. 
Ja nüüd tulete teie ja räägite mulle, kas ma olen saanud Eesti blogijamaailmast õigesti aru või mitte! :)

Edit: parandan enda tehtud eilse vea ning lisan juurde, et Stellarium box ei ole tasuta saadud toodete müümine, vaid kahepoolne koostöö blogija ja brändi vahel. Palun vabandust, kui kellelgi tekkis vale järeldus lugedes minu postitust.







39 Responses to “Eesti. Blogid. Täna.”

  1. Eks see oleneb palju blogidest ja nende ee... omanikest, kes blogimise eest raha küsiks. Kui blogi kvaliteet on super, sealt tuleb lademetes "korralikku" kraami, siis saab sinna vahele tõmmata võrdusmärgi tööga küll. Üks hea näide on tõepoolest Geneficu blogi. Ma poleks isegi kade (okei, nats oleks:D), kui ta selle eest korraliku raha teeniks, nagu nt Rootsi blogijad.

    Samas näiteks sellised pool-hobiblogid, nagu mul... mina isiklikult ei tunne, et ma näeks meeletult vaeva ja oleks mingit tasu ära teeninud :D Nüüd hiljuti olen tasuta testimiseks paar toodet saanud ning ka siis on mul hämming, et mismõttes, millega ma selle ära teenisin :D Et eks tulebki blogijal enda jaoks kõigepealt selgeks teha, kas blogi on ta jaoks hobi "kirjutan siis, kui aega saan", või ta reaalselt näeb meeletult vaeva, et seda pidevalt edasi arendada.

    Nagu ma ühes oma postituseski mainisin, siis ääretult kahju on sellest, et osad blogid toodavad head kraami, saavad siis sponsorid taha/muutuvad populaarseks... ning kaovad areenilt, ilmutades end paari postitusega kuus või siis tehes ainult reklaampostitusi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minu meelest oled sina üks sellistest blogjatest, kelle kõrget lendu ma ootan väga. Sul on kõik eeldused selleks olemas - iseasi, kas see sulle endale üldse huvi pakub. Ohohh, või juba jagati nänni (ei ma pole üldse kade!). :D Täna näokreem, homme Milaano-Pariis-New York! :D

      Delete
  2. Okei, aga kes seda palka maksaks? Kelle käest küsida? Meil on ajakirjanduski netis enamasti tasuta, miks peaks lugeja kellegi isiklike mõtete eest maksma, see pole isegi nö uudisväärtusega. Ja reklaamiraha saavad edukad blogid juba ammu, nii et ei saa öelda et nad ainult huulepotsikuid oma blogimise eest teenivad. Lõpuks taandub kõik sellele, et meie rahvaarv on piisavalt väike, et saavutada seda, mis näiteks Rootsis või mujal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. See, et ajakirjandus on netis tasuta võib ju ainult tunduda. Kõik veebilehed on paksult täis reklaame - sealt tulebki nende tulu. Pealegi on igal korralikul ettevõttel olema turundusfond. Kuid on raha maksta telekale reklaamijupi eest või ajakirjale läikiva pildi eest, siis peaks raha jätkuma ka blogija. Nagu ma juba mainisin, ma pole täpselt kursis sellega, kui palju keegi teenib, kuid mulje on siiski, et ei midagi sellist, millest ära elada.

      Sloveenia on sama pisike, kui Eestis, kuid hoides paaril blogil siin silma peal, on näha, et osatakse kõrgemalt lennata. Mis on nende nipp? Pakun, et ambitsioonikus ja järjepidevus ning oskus leida erinevaid projekte, mitte jääda ühele edukale liiga kaua püsima.

      Delete
    2. No ma rääkisin reklaamist eraldi ja seda juba tuntud blogijad ju teevad- saavad raha reklaambännerite eest, teinekord ka "reklaamartikli" kirjutamise eest. Ma mõtlesin sa kujutad ette kuidagi teistmoodi seda blogijale "palga" maksmist, seepärast küsisingi kes seda tegema peaks, lugejad?

      Delete
    3. Käsi südamel, ma pole kursis kõigega, mida tuleb maksustada ja mida mitte. Kuid hetkel näen, et blogija võiks olla samasugune teenusepakkuja nagu ükskõik, mis muu ettevõtja. Kui blogija kirjutab reklaamartikli ja saab selle eest palka, siis ma eeldan, et selle artikli tellija tasub riigile maksud. Või, kui blogija registreeribki ennast ettevõtjana, siis oleksid maksud tema rida. Teenuse eest maksaks eelkõige tellija, mitte lugeja.

      Ma loodan, et jõudsime arusaamiseni. :)

      Delete
  3. Minul tekkis selle postitusega hoopis küsimus, et millistest numbritest alates umbes need populaarsemad blogid algavad? Lugejaskond, kui suur see peaks olema?

    Mina olen ka nn hobi-blogija.. ma ei kujutaks ette, kui keegi saadaks mulle mingi puuderkreemi või huulepulga testimiseks.. kirjutasin ka just hiljuti, et ma ennast ei meigi.. siis ma peaksin vastu tahtmist endale iga päev meiki näkku viskama? Jääks ära :D. Aga noh, seda ei ole õnneks juhtunud ka :).

    Minu arust võiksid saada tasustatud küll need blogid, kellel on tõesti suur lugejaskond, kes panevad oma hinge postitustesse ja seda hästi teevad. Neid blogisid meil Eestis ikka mõni on :). Minu arust on nad selle ära teeninud.. kui nad juba reklaami arvelt just ei teeni :).

    Muide, ma imestan, miks sina veel midagi saanud pole ?! :D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hea küsimus. :) Olen tähele pannud, et on blogisid, millel on jube suur jälgijate arv, kuid reaalseid kommenteeri seal väga keegi. Pakun, et kui bränd otsibki uut blogijat, siis tal tuleks blogis ka veidi ringi uurida, kas need jälgijad soojendavad niisama kohta või aktiivselt osalevad kaasa.

      Einoh, ära tule nüüd uhkustama, et sa oled nii ilus, et võid meikimata ringi käia. :D Näiteks mul on küll terve gümnaasiumiaja punnid praegu näos, mida hoolega varjan!

      Tegelikult mul üks oli, aga siis ka ise küsisin. :)

      Delete
    2. Mulle kui blogijale on ka pigem oluline see, et inimesed osaleksid pidevalt kommentaariumis ja võtaksid sõna. Ja minu arust tähendab see palju rohkem kui suur jälgijate arv, mis nendel suurtel poppidel blogidel on. Samas tundub, et moe ja ilublogis inimestel polegi lihtsalt midagi väga kaasa rääkida ja toodete näitus/outfitid ei tekita nii palju arutelu. :) Samas see ei tähenda, et see reklaam poleks ikkagi lugejateni jõudnud.

      Delete
    3. Mis puudutab inimeste osavõttu ja kommenteerimist, siis nõustun sinuga. Ma jätan kommenteerimata seda, mis puudutab moeblogisid, kuid ilublogides on vähemalt mul küll põnev ja räägin kaasa - aga see peab olema ka väga hea blogija (näiteks Kairi J). :)

      Delete
    4. Jaanika, mul on tõesti vedanud sellega, et mul punne pole.. aga see ei tähenda, et mul ei ole iluvigu, mis vajaksid peitmist :D. Ma lihtsalt ei ole selles nii osav ja ei taha ennast väga meikida sellepärast :P. Mis aga ei tähenda, et mulle ei meeldiks, kui mind keegi teine ilusaks teeks :D.

      Ja küsimus oli lihtsalt küsimise pärast :P. Minu arust on ka oluline, kui jälgijad on ka aktiivsed. Mulle hirmsasti meeldib, kui keegi mulle mingi tagasiside kribab.. pluss erinevaid arvamusi lugeda on ka väga tore :).

      Delete
    5. Mulle ka meeldib tagasisidet saada, tohutult. :)

      Delete
  4. Minu jaoks sellised hobiblogid ongi palju huvitavad lugeda :) Sest need, kes reaalselt teenivad blogiga - nende blogid lähevad tihtipeale ka ajaga igavaks. Minu jaoks. Reklaam reklaami otsa. Puudub spontaansus. Ka ausus vahel..
    Samas ma ilublogisid eriti ei jälgi sest need on minu jaoks lihtsalt igavad :D Pigem lifestyle blogid.

    Minule tundub, et need tasuta asjad mida testimiseks saadetakse ongi juba päris suur "palk" nähtud vaeva eest ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tõsi ta on. Peab olema oskus seda reklaami nii ära peita, et ka blogi kõige targem lugeja ei saa sellest aru. Ja igava üle on sul väga õigus - võib olla sellepärast meil polegi selliseid suuri blogijaid, kes suudavad piisavalt balanseeruda selle vahel, mida nad reklaamid ja, mis neid endid tegelikult huvitab.

      Mul on ka väga palju lemmikuid, kes vb ei saa kunagi sponsoritelt nänni ja enamik ei tunne sellest puudust ka. :)

      Delete
  5. Mina võtan õiguse olla egoistlik ja öelda, et enda arvates on mul päris-päris korralikud vaatajanumbrid ja inimesed räägivad kommentaarides ka piisavalt kaasa, et tegelikult ju võiks?! Aga sellest hoolimata keegi mulle nänni ei saada ja kui ma nüüd täitsa ausalt ütlen, siis ma ei tunne sellest puudust.

    Muidugi on mul asju, mida mul vaja oleks, aga sinna alla ei kuulu 5 samas värviskaalas olevat huulepulka, kast mahla või mingid patsikummid.

    Mul oleks vaja hoopis uut külmikut, uut diivanit ja lapsele kergkäru, aga neid mulle tõenäoliselt keegi pakkuma ei hakka :D

    Ühesõnaga mida ma tahan öelda on, et nänn oleks ju tore, aga mul poleks sellega midagi teha, ma eelistan pigem elulisi ja vajalikke asju, kui palju träni, mille jaoks mul kohtagi pole.

    Mis puutub aga rahasse..seda ei oska ma hästi ette kujutada, et ma pean enda isiklikku blogi ja siis kohast x saan ma selle eest raha. Miks? Kuidas?

    Jah, on võimalus reklaamid blogisse peale panna, aga tead..vähemalt hetkel ma puhtalt põhimõtte pärast ei tee seda. Ma ei taha oma lugejate jaoks tüütu olla ja nagunii on enamikel adblock olemas, milleks üldse kedagi kiusata?

    Teine asi on aga väljaannetele/veebilehtedele kirjutamine. See peaks minu meelest tasustatud olema, sest need kohad omavad nagunii sissetulekut ja enamik üpris korralikku ( millest suur osa tulebki tadaaa...reklaamidest) ja seetõttu tundub narr, et pool nende sisust on tasuta saadetud lugejalood ja blogid.

    Et teie kirjutage ja meie paneme raha taskusse!

    Aga noh, mis ma mölisen, ma ju teen ise ka praegu ühte asja tasuta. Kaalusin plusse ja miinuseid, torisesin omaette, et no mismõttes ja lõpuks leidsin, et pikemas perspektiivis olen ma lihtsalt rahul kui saan öelda, et vot sinna ja tänna tegin seda ja toda :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina näen blogijat samasuguse ettevõtjana, kes saab palka enda töö eest, või siis pigem - küsib raha enda teenuste eest. Mis muidugi tähendaks, et väljastab arveid ja maksab makse. Olen kahe käega selle poolt, et artiklid peaksid olema tasustatud ja niisama "saad kümme korda kuulsamaks" eest pole mõttet kirjutada. Olgem ausad.:D

      Ma näen, et see teema paelub sind sama palju kui mind.. okei, tegelikult ma teadsin seda juba enne. :P

      Mulle meeldib, kui Eveliis kord kirjutas, et blogijad võiksid teha koostöös brändidega mingeid põnevamaid ettevõtmisi. Ja ma arvan, et sina oled üks selline taibukas inimene, kes võiks suuri geniaalsusi enda sulest välja võluda. Saa nüüd ainult oma vetsupoti kallistamisest lahti! :D

      Delete
    2. Tead, ma olen väga hea ideegeneraator aga üsna halb projektijuht :D

      Aga tegelikult mul 1-2 mõtet tuleviku jaoks on ja eks paistab kas ja mis neist kunagi saab :)

      Delete
  6. Mul tohutu palju lugejaid pole aga viimasel ajal on mitmest kohast nänni saadetud. Algul mõtlesin ka, et mille eest, kirjutan ju sellepärast, et mulle meeldib :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merje, ma üldse ei imesta, miks sulle tooteid saadetakse. Nii palju, kui ma jõudsin su blogi kiiresti üle vaadata, on sul väga asjalik ilublogi. Asjalik just sisu ja õpetuste poolest - 5 pluss!

      Delete
  7. võrrelda eesti blogijaid nt kenza, kissie ja blondinbellaga on narr, sest meil pole a) nii palju inimesigi, nagu nende blogi lugejaskonnad moodustavad b) sellist turgu, nõudlust, ostujõudu ja selliseid meeletuid rahasid, nagu jõukas rootsis. see, et me ei ole enam ammu nõukogude liidu raudse eesriide taga, ei tähenda, et meie majandus oleks jõudnud piisavalt ostujõuliseks areneda. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seda ka jah. Ja mulle tundub, et eestlane on ikkagi loomult ka natuke veel selline, et "aga miks ma peaksin tasuta andma" ja nii mõnigi inimene, kes oma ettevõtte teeb või mingit hobinurgakest peab, ei mõista, mismoodi reklaam töötab ja kuidas see win-win situatsioon oleks.
      Ja samas, mõnikord tõesti palutakse blogijatel reklaamida asju, mida lihtrahvas ehk lugejad endale osta ei suuda ja ei raatsi. Ilusad asjad küll, aga meie inimestel puuduvad ju võimalused.

      Delete
    2. Ma tõin selle Rootsi näite välja eelkõige just sellepärast, et Rootsi oli üks esimesi maid, kus blogijad hakkasid maksustama oma tulu. Täpselt samamoodi nagu iga teine amet. Mis teebki minu jaoks blogijaks samasuguse töötava inimese nagu kõik teised. Noh, me veel ei ole seal, ja võib olla ei jõuagi kunagi samas võtmes, mis ei tähenda, et me ei võiks omamoodi rokkida. :)

      Delete
    3. mina hakkasin rootsi suuri blogijaid lugema siis, kui nemad teismelistena alustasid (ma olen nendega ühevanune) ja siis said nemad ka kinkekaardikesi ja meiki ja olid NIII rõõmsad sponsorluse üle. seal algas kõik täpselt samamoodi :) kõik nad kasvatasid oma lugejaskonda räigelt ja pidurdamatult provotseerides - blondinbella alustas ja kõige räigemalt keeras sellele vindi peale kissie. kissie keeras vindi ka üle ja jäi ühel hetkel oma sponsoritest ja reklaamikoostöödest loodud imidži tõttu väga pikaks ajaks ilma. nagu me näinud oleme, müüb provokatsioon ka meil - küllap see asi kasvab meilgi umbes samas taktis ja samade mustrite järgi, nagu kunagi rootsiski :)

      Delete
    4. Ma avastasin paljud blogid alles hiljuti ja pole jõudnud kõiki tagasiulatuvalt üle lugeda. Aga hakkas kohe huvitama see rootsi blogijate teema - mida mõeldi selle pidurdamatult provotseerimise all ? Kissie blogist olen ma ka kuulnud, aga seda etappi ei tea, et ta oma sponsoritest ja reklaamikoostöödest ilma oleks jäänud. Millega ta siis hakkama sai ?

      Delete
    5. rootsi blogijate seas eriti popp (suuremate seas täna enam mitte eriti, sest täna on nad pisut täiskasvanumad ja muud äri on nii palju, et labased provokatsioonid pole enam vajalikud) on/oli korraldada omavahel skandaale. kissie tegi suhteliselt häbitult ja armutult maha avaliku elu tegelasi, üldiselt inimgruppe (see sponsoritest ilma jäämisele eelnenu oli mingi pauk, kus ta oli jäänud koos vennaga mingi natsistliku propaganda laadse sisuga videole), aga põhiliselt ikkagi sattus tülidesse teiste blogijatega. kissie oli nii palavalt vihatud kogu blogimaailma ja ka tegelikult 85% oma lugejaskonna poolt, et see oli suisa kurb. provotseerides alustasid nad muidugi kõik, aga kissie blogi kasvas just tänu tema häbematusele. hiljem ta otsustas oma kaubamärgi ja nime "ümber pöörata" väites, et Kissie oli roll ja et tegelik tema on keegi teine. tänaseks on peaaegu unustatud, kui kohutav siga ta siis oli. :)

      Delete
  8. Selleks, et pidada blogi kui äriprojekti, peab blogija olema ühtlasi ka turundaja ja müügimees. Lisaks kaasahaaravale (vigadeta) kirjutamisoskusele ja fotografeerimisoskusele (okei, võib ka kellegagi kampa lüüa nagu Stellal on eraldi fotograaf). Aga oma blogi peab reklaamijale ise müüma. See tähendab muidugi lisaks müügioskusele ka oma lugejate tundmist. Et mida sa siis reklaamijale raha vastu pakud. Reklaamiandja ei osta ju tegelikult mitte arvustust ega reklaamartiklit vaid kontakte, mida ta tänu sellele arvustusele või reklaamartiklile saab.

    Ja reklaamiga blogis peab oskama ringi käia. Nagu juba eelpool mainiti, siis tõesti, paljud blogid, mis alguses olid huvitavad, hakkavad oma sära kaotama justnimelt reklaamirohkuse tõttu. Hea näide on seesama Geneficu blogi. No ei taha ainult tootearvustusi lugeda, ükskõik kui hästi need on kirjutatud ja ilusate piltidega.

    Samas reklaami nii ära peita, et ka blogi kõige targem lugeja ei saa aru, keelab reklaamiseadus. Reklaamiseadus ütleb, et reklaam peab olema muust sisust selgelt eristatav. Muu on lugeja petmine.

    Siis veel sellest, et siduda on brändi nimi kuulsa blogijaga. Väga keeruline teema, tead ju omast käest :) Blogijad, kellel on palju lugejad, peavad tihtilugu blogisid, millega nagu väga ei kipu oma brändi siduma. Nö sitaloopimisblogid, mida küll palju loetakse, ei anna brändile kuidagi väärtust juurde ja nende pidajad ei mõju usaldusväärselt. Eriti hea näide on omaaegne Inno ja Irja blogi, mis oli Eesti loetavaim väga pikka aega. Aga ma ei kujuta ette, kes oleks sellises blogis end reklaamida tahtnud. Või veel vähem, oma nime nende blogijatega siduda.

    Nii et väärtustamine algab ikka eelkõige blogijatest endist. Kõigepealt peab ise end väärtustama, oskama end reklaamida-pakkuda ja küll siis turg ka sind väärtustama hakkab. Kui sa teed head asja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aitäh, Kris, väga sisuka postituse eest. Sain teada palju uut, mida enne polnud kuulnudki. Kasvõi see reklaamiseadus.

      Siiani on mulle jäänud mulje, et see kõik on nii laialivalguv, kuid nagu sa lõpus ütlesid - kui teha head asja, väärtustada ennast ja oma blogi, siis küll toimib see ka vastupidiselt. Kõlab täitsa mõistlikult.

      Sellest olen ma juba praegu aru saanud, et blogija peab olema kokk, kondiiter ja keevitaja. :D

      Aitäh sulle veelkord!

      Delete
  9. +1 viimasele kommentaarile. väga hästi kirjutatud! mulle ausaltöeldes jääb pisut mõistetamatuks see kära blogimise ümber. tundub, et eestlased tahavad kõike KOHE. meie blogimaastik on heal juhul 2-3 aastat vana (mõtlen siin üldisemat trendi just selle osas, kui palju inimesi tegelikult üldse teavad midagi 'blogimisest', kuigi muidugi on ka neid, kes on kirjutanud praeguseks rohkem kui 6-7-8 aastat), aga juba loodetakse ajakirjade auhindu, tasuta staffi ja rohkelt pappi. minu arvates võiks natukeseks ajaks lasta asjadel omasoodu minna.. palju omal ajal "kuulsaid" blogijaid on praeguseks ära kukkunud, paljud on oma endise sära kaotanud (kahjuks minu arvates ka Genefic, sest ta ei kirjuta enam üldse asjadest, mis ta ise ostnud ja reaalselt valinud on :( ) ja seetõttu ei tasuks kogu seda asja väga üle paisutada. ja muideks reklaamid on tõesti omaette ooper - mulle on rohkem kui 2-st kohast kirjutatud, et oh paneme su blogisse reklaamid üles, saad selle eest kommiraha jne, aga ma olen põhimõtte pärast keeldunud. ma ei taha, et reklaamid peletaksid lugejaid eemale.

    ma loodan, et see mõttevälgatus kurjana ei tundu, vastupidi, tore on ikka kui sellest teemast kirjutatakse, aga nagu juba eelnevalt kommentaarides on mainitud, siis on veel väga pikk tee käia.

    PS. Sinu blogi on väga meeldivas suunas arenenud viimase paari kuu jooksul, keep up the good work :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mannu, ma olen väga tänulik kõigile, kes leiavad aega avaldada enda arvamust ja see ei pea üldse olema - Jaanika, sa oled nii tark, ilus ja osav. :)

      Olen saanud parema pildi meie blogimaastikust nii lugeja kui ka blogija silmade läbi ja aitäh kõigile, kes mind sel teemal valgustasid. Võib olla see, et meie oleksime kord sarnased suuremate riikide blogijatega, on kui minu ideaal. Sest ma arvan, et tublimad meist väärivad siiski korralikku kiitust tööle. Eks aeg näitab. Kuid loodan, et asjalood liiguvad ikka paremuse poole. :)

      Aitäh sulle! Mu nipp on see, et rohkem aega on käes, kui varem. :)

      Delete
    2. Tundsin end siin ära. Ajakirjade auhindadest rääkisin mina. :) Kusagilt saab see tunnustamine nagunii alguse. :)

      Hea teema Jaanika! Käin aeg ajalt uusi kommen taare lugemas, et valgustatud saada! :)

      Delete
    3. Minu meelest väga oluline teema, mida kindlasti tuleks arutada. Tore, kui sind ka paelub. :)

      Delete
  10. Tegelikult ei ole tähtis see, kui suur sumin toimub kommentaariumis pärast postituse avaldamist, vaid postituse sisu ja kvaliteet. 20 - 25aastaseid blogijaid loetakse, aga neile ei paku high end brändid koostööd, sest nende lugejatel pole raha. Minu jaoks on Eesti vaid üks superstaari mõõtu blogija, kes on algusest peale oma muutumistega kogu aeg üllatanud ja see on Stella. Olen saanud aru, et tal on oma proff fotograaf ja võimalik, et veel mingid nupukeerajad. Ta on alati huvitav ja ääretult fotogeeniline. Minule, kui keeleinimesele on oluline, et Stella teab, et tekstis käivad komad ja ta tunneb teisigi kirjavahemärke. Tal on laia haaret, uusi ideid ja mõttelendu. Mulle meeldivad tema muutumised, sest kunagi ei tea, kes ta järgmiseks otsustab olla. Tal on kindlasti ka raha ja vanust rohkem kui teistel. Vanus annab kogemuse ja seepärast mõjub ta usaldusväärselt. Mõningase murega lugesin kunagi tema blogist, et ta kavatseb koera võtta. Ma loodan, et tal jätkub tervet mõistust ja kui koer saab võetud, siis igalt Instagrami pildilt ei vaata vastu karvane koon. Mulle tundub, et kõik blogijad, kelle nime ma ei maini, kuid kes on võtnud kassi või koera on pärast seda oma Instagrami ja blogi fotodega lemmikloomast liiale läinud.

    ReplyDelete
  11. Ma olen seda sajas tuhandes kommentaariumis öelnud ja tõenäoliselt kõlan nagu katkine grammofon, aga minu meelest on piinlik, et Eestis tundub olevat trend, et PEAB blogima. Ja mulle tundub, et tihti pòhjusel, et siis saab "feimi ja sulli".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina näiteks tahaks küll sulli, mis sullil viga? :D

      Delete
    2. Aga mis selles siis piinlikku on? Minu meelest blogigu või kõik Eesti inimesed, ega see ei tähenda, et keegi neid kõiki lugeda viitsib. Seda enam võiks uhked olla need blogijad, kes sellest suurest blogidemerest esile tõusevad ja keda ka reaalselt loetakse.

      Delete
    3. Minu unistus oleks kord teenida "sulli" enda hobiga. Olgu see siis fotograafia või blogimine. Põhiline on see, et armastan tööd, mida teen. :)

      Delete
  12. Ma ei viitsinud enam pikalt oma mõtet lahti kirjutada, aga ma pidasin silmas seda, et okei, on mingi osa blogijaid, kes on leidnud oma niSi, oma lugejaskonna, kes on nõus selle teenuse eest maksma jne - see on okei. Aga siis tekib iga päevaga juurde uusi blogijaid, kel tegelikult mitte midagi öelda pole, aga kes kohe mõnele ettevõttele kirjutavad, et davai saatke mulle nänni, ma kiidan teie toodet jne, sest ma olen blogija. Noh ja siis on nende suurim soov, et keegi neid tunnustaks kui blogijaid, Eile sattusin ma samasse seltskonda noorte naistega, minust ikka 15 aastat noorematega, nende suurim iidol oli Mallukas ja siis kui nad said teada, et mul on ka blogi, küsisid nad kohe, aga miks sul fan page`i pole ja kuidas sa siis tasuta asju saad ja kuulsaks? M.O.T.T.
    Minu arvates on see piinlik ja tõmbab igasugu bloginduse maine alla. Tegelikult ma üldse ei vaidle vastu, et mõne inimese jaoks võiks blogimine töö ollagi, aga kogu sellise taustainfo juures paneb natuke muigama ja häbenema, et kah blogin ja aegajalt ikka kellegi asju nö reklaamin.

    ReplyDelete
  13. Mina vaatan asja natuke teise nurga alt. Minu meelest ei tõmba see tippude taset alla kui sama asjaga veel metsikult inimesi tegeleb. Pigem vastupidi. Seda enam on tublid need, kes esile tõusevad. Ega tippsportlane sellepärast kehvem pole, et pea iga inimene kuidagimoodi oma pekke väristada üritab ja seda spordiks nimetab. Aga see kuulsuse ja tasuta asjade jutt on selline lapselalin, et ühest kõrvast sisse teisest välja. Ma ei usu, et ükski firma selliseid meile üldse esimesest reast kaugemale loeb. See meenutab neid modellihakatisi kes supermodellisaatesse ronivad, kuna nende unistus on kuulsaks saada.
    Nii et häbeneda pole küll vaja, blogijal ja "blogijal" on sama suur vahe kui sportlasel ja "sportlasel".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, iseenesest muidugi õige vaatenurk

      Delete