Monday, August 25, 2014

Halvad lapsed või halvad vanemad?

Hetkel on kirgi kütmas Malluka blogis pikk teema, ning see oli esimest korda, kui ma lugesin ühte blogi postitust hirm rinnus. Ma olen väga kartlik igasuguse vägivalla suhtes. Kuid see selleks. Mis mind ajendas seda postitust kirjutama olid kommentaarid, mida nagu ikka, oli palju ja väga erinevaid. Räägiksin enda kogemuste põhjal erinevatest vanematest ja nende lastest. Loo lõpus võite ise kokkuvõtte teha, kes on siis need halvad.

Hüpersuperaktiivne laps ja tema ema, kes on minu lähedane sõbranna, olid alati teretulnud meie koju. Ma olen temaga koos olnud alates sellest ajast, kui käisime lastena koos ratsutamistrennis. Tema noorem poeg on igati armas põnn, kuid nagu emagi teda hellitavalt kutsub "sitakeerajaks", siis seda ta tõepoolest suudab teha. Kui lapsel polnud minutitki silma peal, leiutas ta kõike, mis aga talle pähe tuli. Tühjendada šampoon minu pesukorvi - pole probleem! Võtta kõik dvd-plaadid karpidest ja lennutada need mööda tuba laiali - käkitegu! Sobrada peadpidi kassi liivakastis ja käsitsi korjata sealt junne välja - aitäh, keegi pidi sealt need nii kui nii välja võtma! Miks ma suudan selle juures huumorit hoida on see, et midaiganes see põnn ka ei teinud, tema ema oli nii armas inimene ja koristas ta järelt KÕIK ära. Mul ei jäänud midagi üle, kui rõõmsameelselt vaadata kibekiiret sõbrannat, kes koristas nagu võluväel mu kodu endiseks. Loo lõpp - ma ei olnud kuri ei sõbranna ega lapse peale, ning ma usun, et sellest pisikesest poisist kasvab kord tubli noormees.

Vingus laps ja tema ema, keda ma ei kutsunud enam kunagi külla ja, kes õnneks ise ka ei tahtnud tulla. Käsi südamel, minu lapsed on väga sõbralikud ja ma pole kunagi näinud neid kaklemas, hammustamas, meeletult kadetsemas (mis ei tähenda küll, et nad ei suuda igasugust toredat jama korraldada). Kuid seekord nad pidid ikka väga tigedad olema, et jääda ellu koos selliste külalistega. Emale meeldis väga kõike kommenteerida ja olla igati sapine. Samal ajal kiites enda musikest taeva alla ja, tal oli hea meel, kui ta laps ei jaganud mingit mänguasja - ära jah anna, lõhuvad veel ära, tuli kommentaariks. Nagu ma juba alguses ütlesin, see külaskäik jäi nende ainsaks korraks ja polnud vaja mingit viisakat vabandamist, et vältida tulevikus mingeid kokkusaamisi. Loo lõpp - nii minule kui lastele tundusid nad mõlemad need inimesed, kellest tulevikus eemale hoida.

Pohhuistist ema ja tema väike pärdik, kes peaaegu, et kiikus meie lambi küljes. Samal ajal, kui ema kohvitassi taga rahulikult juttu puhus, jooksin mina ta lapse järgi. Korjasin ta välja prügikastist, päästsin ta käest kassi, korjasin kokku kõik pusled, mida ta lahti harutas ja sassi ajas. Mänguasjadest ei hakka üldse rääkimagi, neid avastasin veel kuu aega hiljem väga imelikest kohtadest. Samal ajal said minu lapsed kõvasti tuupi ja tulid tihti minu juurde varju, et pääseda pisikesest "hullust". Loo lõpp - õnneks kolisime Eestist ära. :D

Ema Mallukas ja kriimustatud näoga laps. Mariann oli näinud enne, kuidas selle pere lapsed käituvad ning nähes, et ta lapsele tehakse liiga, ütles välja enda arvamuse. Tulemus - ähvardused tema suunas ja koju tunginud pereisa. Loo lõpp - kõik on veel ees.

Mida arvan siis mina - halvad lapsed või halvad vanemad? Halvad vanemad! Kui võrrelda esimese loo ja eelviimase loo tegelasi, siis tegelikult lapsed on ju samad, kuid erinevus lööb kõvasti välja just sel kohal, kumb ema tahab ja leiab aega tegeleda enda lapsega. Ausalt öeldes, mina olen see ullike, kes lihtsalt varbad ristis ootab külaskäigu lõppu ning hoian suu kõvasti kinni. Kuid siiski kurjaks ajab selline hoolimatus ja ükskõiksus ning selline käitumine tekitab ka vastumeelsust lapse suhtes. Minu lastele ei jõudnud keegi küll silma siniseks või nina veriseks lüüa, aga kui oleks, siis ma ei garanteeri, et sealt ei lendaks välja samasugune tekst nagu Mariannil kurjad sajatused lapsevanema suunas. On hetki, mil on hea olla vait ja on hetki, mil on vaja välja öelda enda mõtted. Enough is enough.





12 Responses to “Halvad lapsed või halvad vanemad?”

  1. Olen rohkem kui nõus, et süü ei asu lapse kaelas, vaid lapsevanema kapsaaias. Täpselt sama suhe on inimese ja looma vahel. Natuke keerulisem loogika, aga pm annab heast lapsevanemast-loomaomanikust aimu vaadates peale lapsele-loomale.
    Töödates sellises kohas kus trambib läbi kõige kirjum laste populatsioon, võin julgelt öelda, et lapsevanem on täielik peegeldus oma lapsest ja täpselt nii käib ka vastassuunas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja lisaks arvan, et lapse puberteet tuleb peegeldus ema puberteedist, nagu karma. :D Ehk ma hoian juba oma piipu ja prille!

      Delete
  2. Lapsed saavad käitumist õppida üksnes eeskuju järgi. Tõesti, vahepeal on see eeskuju negatiivne ja ei pruugi tulla vanematelt. Võib tulla lasteaiast, tänavalt, telesaatest, arvutimängust vms. Seal aga on siis vajalik vanema (või kes iganes last parasjagu kasvatab) suunamine. Nii palju kui ma lugenud olen erinevate emade-isade kirjutisi, siis vahepeal tegelikult tekib tõesti tunne, et enam ei jõua, enam ei suuda miljon korda sama asja öelda. Aga siis miks mitte käituda nii nagu su esimeses loos. Paari lausega: "Vabanda. Ma mõistan, et läks valesti," saavutab palju. Kuidagi on mulle sisse juurdunud ka see, et pole halba ega paha last. Konkreetne käitumine on paha ja halb. Ehk siis vastatates su küsimusele: halvad vanemad.

    Aga noh, ma ei tea, äkki siis kui mul endal kunagi lapsed on, siis mu mõttemaailm muutub.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ega enne ei saagi töö vilju nautida, kui pole vaeva näinud. Ma tean enda käestki, vahel olen nii väsinud ja tahaks neil lasta kõiki sigadusi teha.. Õnneks pole ma üksi ja vahepeal käib see kasvatamine meie peres kordamööda ja see, kel tol hetkel on katus ära lennanud, saab puhata ja mõtteid korda seada. Nõustun, kindlasti pole olemas halbu lapsi, sellised kurjad marakratid on ainult telekast. :)

      Delete
  3. Mina siiski arvan, et ükski ema ei tohiks teise lapse kohta öelda "jube elukas" või "vastik kasvatamata laps". Nii üks täiskasvanud lihtsalt ei räägi, ükskõik millises vihahoos. Kui keegi ütleks minu lapse kohta nii siis...ma ausaltöeldes läheks ka kallale.
    See kas laps on kasvatamata või mitte on hoopis teine teema. Sel juhul on lapsevanem "elukas" või "vastik". Äärmiselt ebaviisakas ja tasakaalutu käitumine MÕLEMA osapoole poolt. Kuidas see lause oligi...pada sõimab katelt- ühed mustad mõlemad.
    Eks meil seal teemas on paljud asjad tõenäoliselt teadmata, sest see, et Mallukas teise lapse kohta "elukas" ütles tuli ka alles kommentaarist välja. Muidugi ma ei õigusta "härrasmehe" käitumist, sama häbematu oli ka see.

    Aga nii tore, et sa oled ratsutamas käinud- mina ka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa! Ratsutamistrenn oli parim kogemus ever. :)

      Delete
  4. Kodu peegliks olemine on teatud maani (ja teatud vanusest) õige, vaevalt, et esimese näite ema kodus ise väike "sitakeeraja" on. Küll aga peab lapsevanem võtma vastutuse oma lapse tegude eest.

    See malluka järjekordne draama on lihtsalt masendav. See, kuidas kommentaariumis on saanud lühikese ajaga ühest mehest naisepeksja, naisest narkar ja lapsest vastik elukas, on õõvastav. Küünistamisele oleks pidanud kohal olnud täiskasvanud (nii ohverlapse isa või vanaema) kohe reageerima. Praegu ei julge mina küll öelda, et selle pere lapsed oleksid kasvatamatud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma usun, et sellest pisikesest põrsast kasvab kord väga kena noormees just sel põhjusel, et tal on väga tugev eeskuju. Kõik head asjad nõuavad vaeva.

      See postitus on kirjutatud just esmamulje puhul, mis mul tekkis. Mis seal edasi arenes on liig.

      Delete
    2. Mhmh, ma sattusin seda kõike lugema juba koos kommentaaridega. Need vähendasid kõvasti loo tõsiseltvõetavust. Ma olen üldiselt seda meelt, et kõike võib (ja mõnikord tulebki) öelda, aga samal ajal tuleb ka õige register valida. Ja see polnud sinu pihta mõeldud, sinu kirjutatu oli selge ja viisakas :)

      Delete
  5. Arutasin seda teemat ka oma sõbrannaga, kellega meil samavanad lapsed (7-kuused). Loomulikult nii väikeste laste puhul ei saa üldse asjast väga rääkida. Küll aga leian, et kui kellegi laps on seltskonnas aktiivsem ja on ohtu, et teeb teistele liiga, eeldaksin, et tema eest hoolt kandev inimene vaatab tema järele. Ehket hoiab ja keelab seal samas, mitte, et mina peaksin näiteks enda rahuliku lapse kõrvalt, püüdma teist last eemale hoida. Ikka iga lapsevanem peaks ise olema piisavalt aktiivne, et kõigi lapsed rõõmsalt koos saaksid olla. Loomulikult ei saa igal sammul juures olla, aga kui on mingi situatsioon, kus oleks vanemat vaja ja too lihtsalt tühja pilguga otsustab mitte abiks olla, ei ole minu arust aktsepteeritav.
    Nõustun sinu vaadetega täielikult.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just, selliseid ükskõikseid vanemaid ei kutsu lõpuks enam keegi külla. Ning kunagi hiljem, kas lasteaias või koolis, tuleb õpetajatel kasvatusroll enda kätte võtta. Kurb.

      Delete
  6. Nice post, wonderful blog :)
    would you like to follow each other via gfc? let me know :)

    www.lilacwish.blogspot.com

    ReplyDelete