Wednesday, January 08, 2014

Estonia-Slovenia // Töö

Ma olen juba mõnda aega seedinud plaani rääkida sloveenlaste kohta ja, et panna toidule veidi vürtsi juurde, siis kirjutan sloveenlastest, võrreldes neid eestlastega. Ei, mina pole tõeministeeriumi saadik, kuid arvestades, et olen elanud siin juba mõnda aega ja minu jutt põhineb reaalsetel kogemustel, siis võib sel mingi tõepõhi ka all olla.

Kuna minu üheks suurimaks saavutuseks eelmisel aastal oli leida Sloveenias töö (siin on väga raske isegi kohalikel, rääkimata umbkeelsetest välismaalastest), tahan kirjutada teile siinsest töökeskkonnast, inimestest ja tööst üleüldse. Nagu ma juba mainisin on noortel sloveenlastel raske leida tööd. Üheks põhjuseks on kindlasti see, et tahetakse kogemustega inimesi ja kui sa olid usin õppija kooliajal ja ei teeninud samal ajal kopikat, siis tööandja ei taha olla tööotsija esimeseks eksperimendiks. Sama seis on ka Eestis - tahetakse kogemustega töötajat, seega noored koolilõpetajad jäävad tihti kogemustega tööotsijate varju. 

Kui Eestis töötavad üliõpilased tavaliselt poodides või kohvikutes, siis Sloveenias võib üliõpilane leida töö päris vabalt ka kõrgemale ametikohale. Sloveenia tööandja armastab tudengistaatusega inimesi, sest nende pealt ei pea kõrgeid makse maksma ja isegi mingi osa nende töötasust tuleb tööandja tasku tagasi. Ma pole täpselt selle süsteemiga tutvunud, kuid tundub olevat igati kasulik tööandjale. Selle tõttu langevad kogemusteta lõpetajad tudengitest isegi sammu tagasi, sest nende pealt lähevad maksud nagu tavaliselt.

Ma olen väga rahul oma praeguse töökeskkonnaga. Kindlasti on abiks see, et meil on nii palju erinevaid inimesi, kes pole ainult sloveenlased, kuid enamik on ikkagi kohalikud. Kui Eestis oli üsna tavaline, et uusi võetakse vastu mitte kõige sõbralikumalt ja, et tööl tekivad väljamõeldud hierarhiad, siis siin pole ma midagi sellist kunagi kohanud. Me pole omavahel mitte ainult sõbrad, vaid isegi nagu pereliikmed - mis ei tähenda, et jagame üksteisega absoluutselt kõike, vaid rohkem seda, et hoolime oma meeskonnaliikmetest, aitame üksteist, viskame nalja ja lahendame kiiresti situatsioonid, kus võib tekkida tüli. Mina pakun, et sloveenlane on palju enesekindlam kui eestlane ja ei pea peituma ülbuse (paljud armastavad ülbust nimetada enesekindluseks, mina nimetan seda pigem nõrkuseks) maski taha, ta julgeb olla sõbralik ja heatahtlik ning ei arva, et inimesed kasutavad teda ära.

Sloveenia nagu iga teise Lõuna-Euroopa tööstiil on veidi laisklev. Kui tehakse tööd, tehakse korralikku tööd, kuid vahel kiputakse ka unistama ja unustama.. Mulle kui kiirele eestlase tundus see alguses väga harjumatu - tüüpiline eestlane on palju korrektsem ja informatiivsem. Siin on mõnikord tunne, et võingi jääda emaile saatma, et saada vastust ühele pisi-pisikesele küsimusele. Kuid ka sloveenlastelt on midagi õppida, õppida aega maha võtma, puhata ja hingata ning alustada tööga uuesti pihta. 

Eesti ja Sloveenia pole kumbki selline maa kuhu tullakse piimajõgesid või pudrumägesid otsima. Töö võid kergelt leida tutvuste läbi või olles kogemustega spetsialist. Sloveenias võib raske olla isegi lihttööd leida, sest enne võetakse tudengeid, kui inimesi, kes on lõpetanud kooli. Kindlasti eelistan töökeskonda Sloveenia omale, sest siin lihtsalt ON mõnusam. Kui otsid kiire tempoga tööd, siis Eestis on kindlasti sul parem tööd teha.

Sloveenia on nagu Eesti - see ei ole kindlasti unistustemaa, kus võib oodata kiiresti rikastumist, kuid mõlematel maadel on omad võlud, miks seal elada. Pildil on Must kass vaatamas kaunist päikesetõusu

See oli minu esimene postitus, kus ma võrdlen Sloveenia ja Eesti töökultuuri, keskkonda ja töökaaslasi. Kindlasti tahan teile rääkida sellest, kuidas toimub siinne paberimajandus, koolisüsteem ja kohalik kultuurielu ning seda kõike tuues sisse näiteid ka Eestist. Olge tublid!






2 Responses to “Estonia-Slovenia // Töö”

  1. Nii huvitav! Jään teisigi taolisi postitusi ootama! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, aitäh! Kindlasti tuleb neid veel :)

      Delete